Example: air traffic controller

ArAhAn PerbendAhArAAn - Kementerian Kewangan …

ArAhAnPerbendAhArAAnKerAjAAn MAlAysiAiiiiiiArAhAnperbendAhArAAnHak Cetak TerpeliharaDICETAK OLEHPERCETAKAN NASIONAL MALAYSIA BERHADKUALA LUMPUR, : 03-92366895 Faks: 03-92224773iviiiArAhAn PerbendAhArAAn bAb A bAb C KAndUnGAn MUKA SUrAT pendAhULUAn .. v TAKrIFAn .. 1bab A - tatacara Kewangan : I - pendAhULUAn (i) Kuasa Dan Kawalan Perbelanjaan .. 6 (ii) Kumpulan Wang Disatukan .. 12 II - AnGGArAn (i) Anggaran Hasil Dan Perbelanjaan .. 15 (ii) Anggaran Perbelanjaan Bagi Projek Modal Atau Projek Pembangunan .. 17 (iii) Pindah Peruntukan Dan Anggaran Tambahan .. 19 bab b - tatacara perAKAUnAn: I - MenGAWAL TerIMAAn, bAYArAn dAn MenYIMpAn WAnG AWAM (i) Am.

vii Bab ini juga menjelaskan tatacara yang perlu dipatuhi sekiranya berlaku apa-apa kehilangan atau sekiranya tatacara perakaunan yang telah

Tags:

  Tatacara

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of ArAhAn PerbendAhArAAn - Kementerian Kewangan …

1 ArAhAnPerbendAhArAAnKerAjAAn MAlAysiAiiiiiiArAhAnperbendAhArAAnHak Cetak TerpeliharaDICETAK OLEHPERCETAKAN NASIONAL MALAYSIA BERHADKUALA LUMPUR, : 03-92366895 Faks: 03-92224773iviiiArAhAn PerbendAhArAAn bAb A bAb C KAndUnGAn MUKA SUrAT pendAhULUAn .. v TAKrIFAn .. 1bab A - tatacara Kewangan : I - pendAhULUAn (i) Kuasa Dan Kawalan Perbelanjaan .. 6 (ii) Kumpulan Wang Disatukan .. 12 II - AnGGArAn (i) Anggaran Hasil Dan Perbelanjaan .. 15 (ii) Anggaran Perbelanjaan Bagi Projek Modal Atau Projek Pembangunan .. 17 (iii) Pindah Peruntukan Dan Anggaran Tambahan .. 19 bab b - tatacara perAKAUnAn: I - MenGAWAL TerIMAAn, bAYArAn dAn MenYIMpAn WAnG AWAM (i) Am.

2 21 (ii) Terimaan .. 24 (iii) Bayaran .. 38 (iv) Gaji, Pencen Dan .. 48 (v) Panjar .. 51 (vi) Kebankrapan .. 53 (vii) Cek, Draf Dan Pindahan Dana Elektronik 53 (viii) Peti Besi Atau Bilik Kebal .. 57 (ix) Pengangkutan Wang Tunai .. 61 II - perAKAUnAn (i) Am .. 63 (ii) Penyenggaraan Akaun .. 64iv (iii) Akaun Amanah .. 68 (iv) Deposit .. 69 (v) tatacara Pengendalian Akaun Amanah 71 III - tatacara perOLehAn beKALAn, perKhIdMATAn dAn KerJA (i) Am .. 72 (ii) Perolehan Dan Kontrak .. 74 (iii) Perolehan Kerja .. 83 (iv) Perkhidmatan .. 88 (v) Lembaga Perolehan .. 92 (vi) Perkakasan Dan Perisian ICT/Peralatan Pejabat .. 112 (vii) Percetakan Borang Dikawal.

3 114 bab C - AUdIT, KehILAnGAn dAn tatacara hApUS KIrA: I - AUdIT .. 116 II - KehILAnGAn dAn hApUS KIrA .. 119 LAMpIrAn-LAMpIrAn ArAhAn PerbendAhArAAn (LAMPIRAN B,C,D,E,F,G,H,O & P DIBATALKAN) 131 IndeKS .. 157 KAndUnGAn MUKA SUrATvpendAhULUAnA r a h a n P e r b e n d a h a r a a n i n i d i t e r b i t k a n b a g i m e n g g a n t i k a n A r a h a n PerbendAhArAAn yang dikeluarkan pada 29 Disember Pendahuluan ini bukan merupakan sebahagian daripada ArAhAn PerbendAhArAAn . Pendahuluan ini menekankan ciri-ciri penting dalam ArAhAn PerbendAhArAAn sebagai panduan kepada pegawai-pegawai awam amnya dan pegawai-pegawai perakaunan Seksyen 4 Akta tatacara Kewangan 1957 [Akta 61] memperuntukkan bahawa tiap-tiap pegawai perakaunan adalah tertakluk kepada Akta ini dan hendaklah menjalankan apa-apa kewajipan menyenggara buku dan menyediakan akaun yang ditetapkan oleh atau di bawah Akta ini atau oleh ArAhAn - ArAhAn yang dikeluarkan oleh PerbendAhArAAn mengenai perkara tatacara Kewangan dan perakaunan yang tidak bertentangan dengannya.

4 Dengan syarat bahawa seorang pegawai perakaunan negeri adalah di samping itu tertakluk kepada apa-apa ArAhAn pihak berkuasa Kewangan negeri yang tidak bertentangan dengan yang tersebut di Berasaskan seksyen 4 Akta tatacara Kewangan 1957 [Akta 61], ArAhAn PerbendAhArAAn ini menerangkan tatacara Kewangan dan perakaunan yang perlu dipatuhi oleh semua Pegawai Pengawal atau Pegawai Yang Diberi Kuasa (di mana berkaitan) yang bertanggungjawab bagi perkara-perkara berikut: (i) memungut, menerima atau mengakaun Wang Awam; (ii) membelanja atau membayar apa-apa Wang Awam; dan (iii) menerima, menyimpan, mengeluar, melupus, menghapus kira dan mengakaun Aset Awam (kecuali tanah dalam Persekutuan dan Negeri).

5 5. ArAhAn PerbendAhArAAn ini dibahagikan kepada tiga bab iaitu, Bab A tatacara Kewangan , Bab B tatacara Perakaunan dan Bab C Audit, Kehilangan dan tatacara Hapus Kira. 6. bab A tatacara Kewangan menjelaskan tatacara mengenai pemberian kuasa oleh Badan Perundangan bagi perbelanjaan mengurus dan pembangunan serta bagaimana perbelanjaan itu (selepas peruntukan vidiluluskan oleh Badan Perundangan) dilakukan, tertakluk selanjutnya kepada kawalan PerbendAhArAAn . Ia juga menjelaskan tatacara mengenai pindah peruntukan dan anggaran tambahan. Tujuan bab ini adalah untuk menjelaskan dan bukan menggantikan apa-apa peruntukan Perlembagaan dan undang-undang dan sekiranya didapati apa-apa pertentangan antara ArAhAn ini dengan peruntukan Perlembagaan dan undang-undang itu, maka peruntukan Perlembagaan dan undang-undang itu akan diguna bab b tatacara perAKAUnAn dibahagikan kepada tiga (3) seksyen seperti berikut: I - Mengawal Terimaan dan Bayaran dan Menyimpan Wang Awam; II - Perakaunan; dan III - tatacara Perolehan Bekalan, Perkhidmatan dan Kerja.

6 (i) Di bawah seksyen I diterangkan bahawa kawalan terimaan dan bayaran serta penyimpanan Wang Awam adalah terletak di bawah tanggungjawab Pegawai-pegawai Pengawal. (ii) Di bawah seksyen II diterangkan tanggungjawab Ketua Setiausaha PerbendAhArAAn , Akauntan Negara, Pegawai Kewangan Negeri dan Akauntan Negeri/Bendahari Negeri dalam perkara-perkara mengenai tatacara perakaunan. (iii) Seksyen III pula menerangkan tatacara perolehan bekalan, perkhidmatan dan bab C AUdIT, KehILAnGAn dAn tatacara hApUS KIrA menegaskan tanggungjawab Pegawai Pengawal berkenaan: (i) perbelanjaan, pemungutan, penyimpanan dan perakaunan yang sepatutnya mengenai Wang Awam; (ii) penyimpanan, pelupusan dan perakaunan yang sepatutnya mengenai Aset Awam di bawah jagaan mereka; dan (iii) Laporan Ketua Audit Negara mengenai Akaun Awam dan keterangan kepada Jawatankuasa Akaun Bab ini juga menjelaskan tatacara yang perlu dipatuhi sekiranya berlaku apa-apa kehilangan atau sekiranya tatacara perakaunan yang telah ditetapkan tidak dipatuhi.

7 Di mana perlu, tindakan surcaj hendaklah diambil terhadap pegawai-pegawai yang bertanggungjawab ke atas sesuatu S e m u a p e g a w a i a w a m p e r l u m e m a h i r k a n d i r i d e n g a n A r a h a n PerbendAhArAAn . Kurang pengetahuan mengenai ArAhAn PerbendAhArAAn tidak akan diterima sebagai suatu alasan sekiranya ArAhAn PerbendAhArAAn tidak dipatuhi, atau pun jika berlakunya apa-apa kehilangan Wang Aw a m a t a u A s e t Aw a m a k i b a t k e t i d a k p a t u h a n k e p a d a A r a h a n Julai 20081 ArAhAn PERBENDAHARAAN1. ArAhAn - ArAhAn ini dikeluarkan oleh PerbendAhArAAn di bawah kuasa seksyen 4 Akta tatacara Kewangan 1957 [Akta 61] tentang perkara-perkara mengenai tatacara Kewangan dan perakaunan dan adalah mengikat semua pegawai perakaunan bagi Persekutuan dan bagi Negeri-negeri dalam Keputusan Ketua Setiausaha PerbendAhArAAn adalah muktamad bagi apa-apa tafsiran mengenai ArAhAn - ArAhAn Berikut adalah senarai takrif istilah yang digunakan dalam ArAhAn - ArAhAn ini: Akaun Bank kerajaan bermaksud akaun Kerajaan di bank-bank yang diluluskan oleh PerbendAhArAAn atau Pihak Berkuasa Kewangan Negeri.

8 Akauntan Jabatan Mengakaun Sendiri adalah akauntan utama bagi Jabatan Mengakaun Sendiri yang bertanggungjawab kepada Pegawai Pengawalnya dengan tertakluk kepada kuasa Akauntan Negara dalam perkara-perkara mengenai tatacara perakaunan. Akauntan Negara merupakan akauntan utama bagi Kerajaan Persekutuan dan Ketua Bahagian Akaun PerbendAhArAAn Persekutuan dengan mempunyai kuasa dalam perkara-perkara mengenai tatacara - tatacara perakaunan berkenaan dengan akaun Kerajaan Persekutuan dan Negeri. Akauntan Negeri/Bendahari Negeri adalah pegawai utama bagi Kerajaan Negeri yang bertanggungjawab kepada Pegawai Kewangan Negeri bagi kerja-kerja perakaunan PerbendAhArAAn Negeri tertakluk kepada kuasa Akauntan Negara tentang perkara-perkara mengenai tatacara perakaunan.

9 Aset Awam adalah semua aset termasuk Aset Tak Alih serta Barang-Barang Awam yang mempunyai pengertian yang diberi kepadanya di bawah seksyen 3 Akta tatacara Kewangan 1957 [Akta 61] yang dibeli, disewa beli atau dibina dengan wang Kerajaan, yang diterima melalui sumbangan atau hadiah, yang diperolehi melalui proses perundangan dan yang dimiliki secara pajakan atau warisan. Jawatankuasa Akaun Awam bermaksud Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara bagi Kerajaan Persekutuan dan Jawatankuasa Kira-kira Kerajaan Negeri bagi Kerajaan Negeri yang ditubuhkan oleh Badan Perundangan yang kehilangan termasuk kehilangan Wang Awam dan Aset Awam disebabkan oleh kecurian, kebakaran, kemalangan, bencana alam, kesusutan, penipuan atau kecuaian pegawai; kekurangan, bayaran terlebih, pembayaran tanpa kuasa, hutang yang tidak boleh dapat balik, hasil yang tidak boleh didapatkan dan perbelanjaan yang sia-sia.

10 Kehilangan Persekutuan ertinya suatu kehilangan yang hendaklah ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan dan lazimnya melibatkan benda-benda yang dipunyai oleh, atau telah diamanahkan oleh orang awam kepada Kerajaan Persekutuan atau wang yang telah atau yang tentu pada akhirnya diakaunkan sebagai hasil, perbelanjaan atau Wang Amanah Persekutuan jika tiada berlaku kehilangan tidak kira sama ada dihilangkan oleh suatu Jabatan Persekutuan atau Jabatan Negeri. kehilangan Negeri ertinya suatu kehilangan yang hendaklah ditanggung oleh suatu Kerajaan Negeri dan mutatis mutandis takrif Kehilangan Persekutuan hendaklah lazimnya dipakai. ketua Setiausaha PerbendAhArAAn adalah pegawai Kewangan utama dalam Kerajaan Persekutuan dan mempunyai kuasa tentang perkara-perkara tatacara Kewangan dan perakaunan Kerajaan Persekutuan dan Negeri.


Related search queries