Example: stock market

Beberapa aspek tamadun Melayu, India, China dan Jepun

Beberapa aspek tamadun melayu , india , China dan Jepun Sinopsis: Beberapa aspek tamadun melayu , india , China dan Jepun merupakan hasil penulisan pensyarah yang mengajar mata pelajaran tamadun Islam dan tamadun Asas di universiti teknologi malaysia . TITAS 2 ialah mata pelajaran elektif yang diwajibkan di semua Institusi Pengajian Tinggi Awam di malaysia . Justeru, penulis cuba menyelusuri dan memaparkan empat tamadun penting Asia, iaitu melayu , india , China dan Jepun . Secara umumnya, kandungan buku ini diolah secara deskriptif dan penekanan kandungannya dibuat secara faktual, konseptual dan kefalsafahan.

mengajar mata pelajaran Tamadun Islam dan Tamadun Asas di Universiti Teknologi Malaysia. TITAS 2 ialah mata pelajaran elektif yang diwajibkan di semua Institusi Pengajian Tinggi Awam di Malaysia. Justeru, penulis cuba menyelusuri dan memaparkan empat tamadun penting Asia, iaitu Melayu, India, China dan Jepun.

Tags:

  Chain, India, Malaysia, Speaks, Universiti, Teknologi, China and, Melayu, Universiti teknologi malaysia, Beberapa aspek tamadun melayu, Beberapa, Tamadun

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of Beberapa aspek tamadun Melayu, India, China dan Jepun

1 Beberapa aspek tamadun melayu , india , China dan Jepun Sinopsis: Beberapa aspek tamadun melayu , india , China dan Jepun merupakan hasil penulisan pensyarah yang mengajar mata pelajaran tamadun Islam dan tamadun Asas di universiti teknologi malaysia . TITAS 2 ialah mata pelajaran elektif yang diwajibkan di semua Institusi Pengajian Tinggi Awam di malaysia . Justeru, penulis cuba menyelusuri dan memaparkan empat tamadun penting Asia, iaitu melayu , india , China dan Jepun . Secara umumnya, kandungan buku ini diolah secara deskriptif dan penekanan kandungannya dibuat secara faktual, konseptual dan kefalsafahan.

2 Buku ini sarat dengan nilai, etika dan pemikiran yang mampu memberikan kefahaman dan kesedaran kepada pelajar khususnya tentang harga sebuah peradaban. Buku ini juga memberikan gambaran kepada pembaca tentang betapa hebatnya tamadun Asia dalam konteks membangunkan bangsa Asia menjadi satu bangsa yang bermaruah dan disegani di dunia. Dunia mengakui bahawa keempat-empat tamadun ini telah memberikan sumbangan yang besar dalam pelbagai dimensi kehidupan manusia politik, ekonomi, sosial, teknologi , budaya, pemikiran dan nilai nilai luhur, sama ada dalam konteks tradisi mahu pun kontemporari.

3 Paling menarik, tiga daripada empat tamadun yang dipaparkan dalam buku ini memberi kesan langsung kepada masyarakat majmuk di malaysia , iaitu melayu , Cina dan india . Oleh yang demikian, paparan keempat-empat tamadun ini diharapkan dapat memberi nilai tambah kepada masyarakat melayu , Cina dan india untuk lebih memahami, menghargai dan menghormati antara satu sama lain. Buku ini merupakan rujukan tambahan kepada Beberapa buah buku yang ada di pasaran. Buku ini amat sesuai dibaca oleh semua golongan khususnya para pelajar yang mengambil mata pelajaran TITAS 2.

4 Selain itu, buku ini juga sesuai dibaca oleh sesiapa juga yang berminat untuk memperluas pengetahuan yang berkaitan dengan keempat empat tamadun ini. Justeru, diharapkan agar buku ini mampu memberikan kefahaman yang jelas tentang Beberapa aspek tamadun Asia melayu , india , China dan Jepun . Beberapa aspek tamadun melayu , india , China dan Jepun Kandungan: Prakata Biodata Penyumbang BAB 1 MENGAPA MEMPELAJARI tamadun ? Mohd. Azhar Abd. Hamid & Ahmad Puhad Alim Pengenalan Keilmuan dan Pembinaan tamadun Sistem Nilai dan Kelangsungan tamadun Manusia dan Pembinaan tamadun Kreativiti Manusia dan Pembinaan tamadun Bagaimanakah Fakta dan Maklumat tentang tamadun Ditemui?

5 Bagaimana dan di Mana tamadun Boleh Dipelajari? Mengapa Mempelajari tamadun Islam dan tamadun Asia? Mengapa tamadun Semakin Penting tamadun dari Perspektif Tiga Zaman Natijah tamadun Moden dan Pascamoden kepada tamadun Asia dan tamadun Islam Relevankah Disiplin Ketamadunan pada Zaman ICT Globalisasi? Sumbangan Islam kepada tamadun Dunia Masa Depan tamadun Asia Masa Depan tamadun Islam Islam sebagai Model Ketamadunan Dunia Kesimpulan Rujukan BAB 2 KONSEP tamadun Muhammad Fauzi Othman, Mohd. Azhar Abd. Hamid & Esa Khalid Pengenalan Teori tamadun Konsep tamadun : Beberapa Perspektif Definisi tamadun Ciri-ciri tamadun tamadun , Agama, dan Budaya Mengenal Pasti dan Menilai tamadun Islam: Suatu Model tamadun yang Unggul Kebangkitan dan Kejatuhan tamadun Konsep tamadun : Suatu Persoalan pada Alaf Baru Kesimpulan Rujukan BAB 3 tamadun melayu Mohd.

6 Koharuddin Balwi Pengenalan Budaya dan Peradaban melayu Sistem Politik Ekonomi Sistem Sosial Masyarakat melayu Adat melayu Kekeluargaan melayu Sistem Kepercayaan dan Agama Kosmologi melayu Tradisi Keintelektualan melayu Kesenian melayu Sains dan teknologi melayu Tokoh Matematik dan Karya Mereka teknologi melayu teknologi Pertanian teknologi Perikanan teknologi Pelayaran Kesimpulan BAB 4 tamadun melayu malaysia DALAM ERA GLOBALISASI Mohd. Azhar Abd. Hamid, Siti Fatimah Bahari & Zainuddin Hassan Pengenalan Fakta-fakta Ringkas Masyarakat melayu malaysia Kontemporari Pencapaian Bangsa melayu : Ekonomi, Politik, Sosial, dan Agama Masyarakat melayu dan Pembangunan melayu dan Rancangan Pembangunan malaysia Masyarakat melayu pada Era Globalisasi Impak Globalisasi terhadap Masyarakat melayu Pemerkasaan Budaya dan tamadun melayu malaysia dan Kerangka Pembinaan tamadun : Suatu Persoalan?

7 Cabaran Pembinaan Bangsa malaysia Cabaran Pembinaan tamadun malaysia Pascamerdeka Retrospektif tamadun Masa Lalu dan tamadun melayu Masa Depan tamadun melayu Moden dalam Konteks Islam Hadhari Ilmu sebagai Teras Pemerkasaan tamadun melayu Pemerkasaan dan Citra tamadun melayu Pascamoden Kesimpulan Rujukan BAB 5 tamadun india Fadilah Zaini, Ahmad Rupaai Mamat & Norashikin Mahmud Pengenalan Sejarah Awal Kerajaan Utama pada Zaman Awal Unsur Utama tamadun india Islam di india Kesimpulan Rujukan BAB 6 tamadun China Rozeyta Omar, Suaibah Abu Bakar & Syaharizatul Norizwan Muktar Pengenalan Kebudayaan Yang Shao (5 000 3 000 Sebelum Masihi) Kebudayaan Lung Shan (3 000 1 600 Sebelum Masihi) Pemerintahan dan Pentadbiran China .

8 Zaman Kerajaan Awal dan Zaman Empayar Tanah Besar China Falsafah dan Kepercayaan Masyarakat Cina Kosmologi Kepercayaan Berdasarkan Ahli Falsafah Cina Sistem Etika dan Orientasi Nilai Penyembahan Roh Nenek Moyang Perayaan Tahun Baru Cina Pantang Larang Masyarakat Cina Adat Kematian Feng Shui Kesusasteraan Tema Utama Lukisan China Sumbangan tamadun China dalam Bidang Sains dan teknologi Islam di China Kesan Kedatangan Islam ke China dan Sumbangannya Kesimpulan Rujukan BAB 7 tamadun Jepun Zainuddin Hassan Pengenalan Geografi Jepun Sejarah Jepun Zaman Pertengahan Jepun .

9 Permulaan Zaman Feudal di Jepun Zaman Sengoku Jidai Kesyogunan Tokugawa Kesimpulan Rujukan BAB 8 tamadun Jepun ZAMAN MEIJI Esa Khalid Pengenalan Pemodenan Politik Pemodenan Ekonomi Pemodenan Ketenteraan Pemodenan Sosial dan Pendidikan Kegiatan Kesenian dan Kesusasteraan Faktor Pemodenan Dasar Luar Kerajaan Meiji Zaman Selepas Meiji Zaman Militarisme Jepun Keperluan Jepun untuk Meluaskan Kuasa Jepun Menyerang Asia Tenggara Agama, Falsafah, dan Etika Nilai Etika Jepun Perayaan Orang Jepun Adat Orang Jepun Sains dan teknologi Jepun Kesimpulan Rujukan Indeks


Related search queries