Example: air traffic controller

LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA MANUAL …

Sistem e-PCB Page 1 LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA MANUAL PENGGUNA SISTEM e-PCB Sistem e-PCB Page 2 Kandungan 1. Pengenalan .. 4 2. Akses Sistem e-PCB .. 5 Pendaftaran Majikan/Pengguna Baru .. 6 Lupa Kata Laluan .. 7 3. Menggunakan Sistem e-PCB .. 8 Peranan Pengguna .. 8 Langkah 1 : Mewujudkan Kumpulan Pekerja .. 9 Langkah 2 : Memasukkan Maklumat Pekerja .. 10 Langkah 3 : Maklumat Pekerja .. 12 Langkah 4 : Pengiraan PCB .. 15 Langkah 5 : Kemaskini Pengiraan PCB .. 21 Langkah 6 : Memasukkan Maklumat Instrumen .. 22 Langkah 7 : Mengemaskini Maklumat Pegawai Penyedia .. 23 Langkah 8 :Pengesahan .. 23 Langkah 9 : Cara Bayaran .. 26 Fungsian Lain .. 30 Bayaran Tahunan .. 30 Tukar Status Pengesahan .. 31 Kemaskini Info Majikan .. 33 Tukar Kata Laluan .. 34 Praisi Maklumat Pcb/Cp38 Sistem e-PCB Page 3 Borang Kemaskini Maklumat Sistem e-PCB Page 4 1. Pengenalan Sistem Potongan Cukai Bulanan secara DALAM talian atau e-PCB adalah sistem yang disediakan berasaskan aplikasi web bagi membantu majikan yang tidak mempunyai sistem penggajian berkomputer mengira dan menyemak PCB.

88-LHDN (5436) untuk mengaktifkan akaun. 2.2 Lupa Kata Laluan Sekiranya pengguna telah mendaftar dan memiliki id pengguna yang aktif tetapi terlupa kata laluan yang didaftarkan, sila klik pada pautan yang terdapat pada laman masuk Sistem e-PCB (rujuk Rajah 1). Rajah 3 : Skrin Lupa Kata Laluan Sila masukkan alamat email yang

Tags:

  Hasil, Dalam, Negeri, Lembaga, Lembaga hasil dalam negeri, Lhdn

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA MANUAL …

1 Sistem e-PCB Page 1 LEMBAGA HASIL DALAM NEGERI MALAYSIA MANUAL PENGGUNA SISTEM e-PCB Sistem e-PCB Page 2 Kandungan 1. Pengenalan .. 4 2. Akses Sistem e-PCB .. 5 Pendaftaran Majikan/Pengguna Baru .. 6 Lupa Kata Laluan .. 7 3. Menggunakan Sistem e-PCB .. 8 Peranan Pengguna .. 8 Langkah 1 : Mewujudkan Kumpulan Pekerja .. 9 Langkah 2 : Memasukkan Maklumat Pekerja .. 10 Langkah 3 : Maklumat Pekerja .. 12 Langkah 4 : Pengiraan PCB .. 15 Langkah 5 : Kemaskini Pengiraan PCB .. 21 Langkah 6 : Memasukkan Maklumat Instrumen .. 22 Langkah 7 : Mengemaskini Maklumat Pegawai Penyedia .. 23 Langkah 8 :Pengesahan .. 23 Langkah 9 : Cara Bayaran .. 26 Fungsian Lain .. 30 Bayaran Tahunan .. 30 Tukar Status Pengesahan .. 31 Kemaskini Info Majikan .. 33 Tukar Kata Laluan .. 34 Praisi Maklumat Pcb/Cp38 Sistem e-PCB Page 3 Borang Kemaskini Maklumat Sistem e-PCB Page 4 1. Pengenalan Sistem Potongan Cukai Bulanan secara DALAM talian atau e-PCB adalah sistem yang disediakan berasaskan aplikasi web bagi membantu majikan yang tidak mempunyai sistem penggajian berkomputer mengira dan menyemak PCB.

2 Sistem ini juga membantu majikan untuk menyimpan maklumat pekerja, saraan, potongan/rebat, PCB yang telah dibayar dan membolehkan majikan menghantar data bayaran PCB secara DALAM talian (online) kepada LHDNM. Penggunaan e-PCB akan menjimatkan masa kepada majikan untuk mengira PCB pada setiap bulan dan memastikan PCB yang dikira adalah betul dan tepat. Kemudahan yang disediakan di DALAM e-PCB adalah: i) Kemasukan data pekerja. ii) Pengiraan PCB dengan membenarkan tuntutan potongan/rebat yang dibenarkan dibawah Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta). iii) Penghantaran Data PCB/CP38 secara DALAM talian (online). iv) Bayaran secara DALAM talian(online). v) Cetakan Borang CP39. vi) Penyata Bayaran PCB tahunan bagi: a. Majikan. b. Pekerja. Sistem e-PCB Page 5 2. Akses Sistem e-PCB Sisteme-PCB boleh diakses melalui alamat url dengan menggunakan pelayar internet Microsoft Internet Explorer. Sekiranya berjaya dihubungkan, skrin komputer akan dipaparkan dengan laman masuk sistem e-PCB seperti yang tertera dibawah: Rajah 1 :Skrin Laman Masuk Masukkan Id Pengguna dan Kata Laluan yang telah didaftarkan.

3 Klik untuk pengesahan id pengguna dan kata laluan. Bagi majikan yang belum mendaftar, sila klik untuk pendaftaran majikan baru. Sekiranya majikan terlupa kata laluan, klik untuk mendapatkan kata laluan. 1 2 3 4 Sistem e-PCB Page 6 Pendaftaran Majikan/Pengguna Baru Jika pengguna tidak memiliki id pengguna dan belum pernah mendaftar untuk sistem ini, sila klik pada pautan yang terdapat pada laman masuk Sistem e-PCB (rujuk Rajah 1).Laman Maklumat Pendaftaran Majikan akan dipaparkan seperti dibawah: Rajah 2 :Skrin Maklumat Pendaftaran Majikan Sila masukkan maklumat majikan mengikut kategori yang ditetapkan. Semua maklumat adalah wajib diisi untuk proses pendaftaran. Gerakkan tetikus ke ikon untuk penerangan maklumat perlu diisi. Akan ditunjukkan sekiranya input mempunyai ralat. Gerakkan tetikus pada ikonuntuk melihat jenis ralat. Sila klik untuk kembali ke laman utama Sistem e-PCB. Sila klik untuk memadam semua maklumat yang telah diisi.

4 Sila klik untuk menghantar maklumat pendaftaran pengguna baru. Sistem e-PCB Page 7 Jika pendaftaran pengguna baru berjaya, pengguna akan dipaparkan dengan makluman seperti dibawah. Sebaik sahaja pendaftaran berjaya, sila hubungi pusat khidmat pelanggan LHDNM di talian 1800-88- lhdn (5436) untuk mengaktifkan akaun. Lupa Kata Laluan Sekiranya pengguna telah mendaftar dan memiliki id pengguna yang aktif tetapi terlupa kata laluan yang didaftarkan, sila klik pada pautan yang terdapat pada laman masuk Sistem e-PCB (rujuk Rajah 1). Rajah 3 : Skrin Lupa Kata Laluan Sila masukkan alamat email yang digunakan ketika proses pendaftaran. Sila masukkan kod keselamatan seperti yang tertera. Sila klik untuk kembali ke laman utama Sistem e-PCB. Sila klik untuk memadam semua maklumat yang telah diisi. Sila klik untuk menghantar maklumat bagi mendapatkan semula kata laluan. Kata laluan anda akan dihantar ke alamat email yang dimasukkan. Sistem e-PCB Page 8 3.

5 Menggunakan Sistem e-PCB Setelah akaun diaktifkan, pengguna boleh menggunakan Sistem e-PCB dengan memasukkan nama pengguna dan kata laluan, seterusnya klik di laman masuk Sistem e-PCB (rujuk rajah 1). Dengan nama pengguna dan kata laluan yang sah, skrin di bawah dipaparkan: Rajah 4 :Skrin Laman Utama Peranan Pengguna a. Pentadbir Akaun (Majikan) Bagi memudahkan pengguna, Sistem e-PCB direkabentuk supaya dapat memenuhi keperluan majikan yang mempunyai pekerja yang ramai. Setiap pekerja yang didaftarkan akan diletakkan di bawah Kumpulan Pekerja yang diwujudkan oleh Pentadbir Akaun sendiri. Pengguna Kumpulan Pekerja mempunyai akses yang terhad di mana kawalan bentuk ini adalah penting supaya Pentadbir Akaun (Majikan) mempunyai kawalan terhadap data yang disimpan di Sistem e-PCB. Menu yang disediakan. Maklumat majikan seperti yang didaftarkan. Id yang didaftarkan mempunyai peranan Pentadbir Akaun. Menu pengurusan majikan dan Kumpulan Pekerja Sistem e-PCB Page 9 b.

6 Kumpulan Pekerja (Pekerja) Setiap Kumpulan Pekerja akan diberi ID Pengguna dan Kata Laluan yang hanya boleh mengakses data dan membuat pengiraan PCB bagi kumpulan tersebut sahaja. Data-data yang melibatkan Kumpulan Pekerja lain tidak akan dapat dilihat dan diakses oleh selain Pengguna Kumpulan Pekerja tersebut dan Pentadbir Akaun. Langkah 1 : Mewujudkan Kumpulan Pekerja Kumpulan Pekerja hanya boleh diwujudkan oleh Pentadbir ini boleh diakses pada menu Pekerja dan pilih Kumpulan Pekerja (rujuk Rajah 5, Rajah 6 dan Rajah 7). Rajah 5 : Skrin Menu Pekerja Rajah 6 : Skrin Senarai Kumpulan Pekerja Klik untuk wujudkan Kumpulan Pekerja baru. Senarai Kumpulan Pekerja yang telah diwujudkan. Klik untuk kemaskini maklumat Kumpulan Pekerja. Klik untuk hapus Kumpulan Pekerja. Data Kumpulan Pekerja yang dihapus tidak akan boleh diakses semula. Kumpulan Pekerja tidak boleh dihapus sekiranya telah wujud maklumat data PCB/CP38. Pilih pekerja dibawah kategori Kumpulan Pekerja masing-masing.

7 Klik untuk tukar status pengesahan maklumat PCB Kumpulan Pekerja yang telah dimasukkan oleh pekerja supaya maklumat tersebut boleh dipinda. Klik Klik untuk ke laman senarai pekerja berikutnya Sistem e-PCB Page 10 Rajah 7 :Skrin Mewujudkan Kumpulan Pekerja Langkah 2 : Memasukkan Maklumat Pekerja Pentadbir Akaun dan Pengguna Kumpulan Pekerja boleh memasukkan maklumat tetapi, Pengguna Kumpulan Pekerja hanya boleh menambah pekerja bagi Kumpulan Pekerjanya ini boleh diakses pada menu Pekerja dan pilih Tambah Pekerja (rujuk Rajah 8 dan Rajah 9). Rajah 8 :Skrin Menu Pekerja Id login pengguna hendaklah boleh kurang 8 aksara. Maklumat pegawai yang dipertanggungjawabkan ke atas Kumpulan Pekerja tersebut. Klik untuk mewujudkan Kumpulan Pekerja ini. Klik Sistem e-PCB Page 11 Rajah 9 :Skrin Maklumat Pekerja Skrin di bawah dipaparkan setelah pengguna menekan butang seperti berikut: Rajah 10 : Skrin Maklumat Pekerja dengan paparan carian Klik apabila selesai i.

8 Pilihan Kumpulan Pekerja adalah mandatori. ii. Masukkan maklumat pekerja mengikut medan yang berkaitan. iii. Pilih senarai kod negara Klik untuk mencari data pekerja yang telah diwujudkan. Gerakkan tetikus ke ikon untuk penerangan maklumat perlu diisi. Akan ditunjukkan sekiranya input mempunyai ralat. Gerakkan tetikus pada ikonuntuk melihat jenis ralat. Sila klik untuk kembali ke laman utama Sistem e-PCB. Sistem e-PCB Page 12 Langkah 3 : Maklumat Pekerja Pentadbir Akaun dan Pengguna Kumpulan Pekerja boleh mengakses senarai pekerja yang telah didaftarkan. Akan tetapi, Pengguna Kumpulan Pekerja hanya boleh menyemak senarai pekerja bagi Kumpulan Pekerjanya sahaja. Fungsi ini boleh diakses pada menu Pekerja dan pilih Tambah Pekerja (rujuk Rajah 8 dan Rajah 9). Rajah 11 : Skrin Menu Pekerja Rajah 12 : Skrin Menu Pekerja Rujuk Skrin 13 : Skrin Menu Pekerja untuk fungsi carian dan Cetak Senarai Klik untuk ke skrin maklumat pekerja.

9 Rujuk Rajah 14 : Skrin Maklumat Pekerja Skrin Menu Jumlah Rekod dan halaman laman senarai pekerja Sistem e-PCB Page 13 Rajah 13 : Skrin Menu Pekerja dan Cetak Senarai Klik untuk cetak senarai Sistem e-PCB Page 14 Rajah 14 : Skrin Maklumat Pekerja Rajah 15 : Skrin Maklumat PCB/CP38/Tambahan Klik untuk kemaskini maklumat pekerja yang dipaparkan. Maklumat setahun PCB/CP38 Rajah 15. Klik untuk kembali ke skrin senarai pekerja. Pilih tahun Klik semak dan skrin memaparkan Rajah 16 : Skrin Maklumat dan Senarai PCB/CP38/Tambahan Sistem e-PCB Page 15 Rajah 16 : Skrin Terperinci Maklumat PCB/CP38/Tambahan Langkah 4 : Pengiraan PCB Pentadbir Akaun dan Pengguna Kumpulan Pekerja boleh membuatkan pengiraan PCB bagi pekerja tetapi bagi Pengguna Kumpulan Pekerja hanya boleh membuat kiraan bagi pekerja Kumpulan Pekerjanya ini boleh diakses pada menu PCB/CP38 dan pilih kira PCB/CP38 (rujuk Rajah 17 dan Rajah 18). Klik untuk mencetak Maklumat PCB/ CP38/ Tambahan DALAM bentuk PDF Klik untuk kembali kepada Rajah 15 : Skrin Maklumat PCB/CP38/ Tambahan Sistem e-PCB Page 16 Rajah 17 :Skrin Menu PCB/CP38 Rajah 18 :Skrin Penyata Potongan Cukai Oleh Majikan Klik Pilih bulan, tahun dan Kumpulan Pekerja yang hendak dikira PCB.

10 Medan Kumpulan tidak dipaparkan bagi Pengguna Kumpulan Pekerja kerana hanya layak membuat kiraan PCB bagi kumpulan tersebut sahaja. Klik selepas buat pilihan Sistem e-PCB Page 17 Rajah 19 :Skrin Penyata Potongan Cukai Oleh Majikan Klik untuk kira PCB bagi pekerja. Sistem e-PCB Page 18 Rajah 20 :Skrin Pilih Pekerja Rajah 21 :Skrin Pengesahan Pengiraan PCB Klik untuk pilih pekerja yang hendak dikira pcb Klik untuk pilih semula pekerja yang hendak dikira PCB. Klik untuk memasukkan maklumat terkumpul pekerja sekiranya pekerja pernah bekerja sebelum ini pada tahun yang dipilih. Klik untuk sahkan pilihan bulan, tahun dan pekerja. Sistem e-PCB Page 19 Rajah 22 :Skrin Pengiraan PCB Maklumat Saraan/Rebat/Potongan Terkumpul Bulan Sebelum DALAM Tahun Semasa Masukkan maklumat terkumpul (sekiranya ada). Klik untuk memasukkan maklumat terkumpul sekiranya ada. Klik bila selesai Klik simbol [+] bagi memasukkan maklumat saraan yang berkenaan Sistem e-PCB Page 20 Rajah 23 : Skrin Penyata Potongan Cukai Oleh Majikan i.


Related search queries