Example: air traffic controller

MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR : PENDEKATAN …

MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR : PENDEKATAN . FALSAFAH SEYYED HOSSEIN NASR. ZUL`AZMI BIN YAAKOB. UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. 2014. MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR : PENDEKATAN . FALSAFAH SEYYED HOSSEIN NASR. Oleh ZUL`AZMI BIN YAAKOB. Tesis yang diserahkan untuk memenuhi keperluan bagi Ijazah Doktor Falsafah UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. SEPTEMBER 2014. PENGAKUAN. Saya akui tesis ini adalah hasil kerja saya sendiri kecuali nukilan dan ringkasan yang tiap-tiap satunya telah saya jelaskan sumbernya. September 2014 ZUL`AZMI BIN YAAKOB. P-HD0028/08(R). ii PENGHARGAAN. Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana dapat jua akhirnya saya menyiapkan tesis doktor falsafah ini setelah mengharungi pelbagai cabaran, kesulitan dan halangan. Ucapan jutaan terima kasih ingin saya tujukan kepada Y.

1.3 Persoalan Kajian 13 . 1.4 Objektif Kajian 19 . 1.5 Skop Kajian 20 . 1.6 Kepentingan Kajian 21 . 1.7 Definisi Operasi Kajian 24 . 1.7.1 ‘Menangani’ 24 . 1.7.2 ‘Pendekatan Falsafah’ 25 . 1.8 Kajian Terdahulu 28 . 1.9 Metodologi Kajian 46

Tags:

  Lmaa, Metodologi, Kajian, Metodologi kajian, Pendekatan, Sekitar, Menangani, Menangani krisis alam sekitar, Krisis

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR : PENDEKATAN …

1 MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR : PENDEKATAN . FALSAFAH SEYYED HOSSEIN NASR. ZUL`AZMI BIN YAAKOB. UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. 2014. MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR : PENDEKATAN . FALSAFAH SEYYED HOSSEIN NASR. Oleh ZUL`AZMI BIN YAAKOB. Tesis yang diserahkan untuk memenuhi keperluan bagi Ijazah Doktor Falsafah UNIVERSITI SAINS MALAYSIA. SEPTEMBER 2014. PENGAKUAN. Saya akui tesis ini adalah hasil kerja saya sendiri kecuali nukilan dan ringkasan yang tiap-tiap satunya telah saya jelaskan sumbernya. September 2014 ZUL`AZMI BIN YAAKOB. P-HD0028/08(R). ii PENGHARGAAN. Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah kerana dapat jua akhirnya saya menyiapkan tesis doktor falsafah ini setelah mengharungi pelbagai cabaran, kesulitan dan halangan. Ucapan jutaan terima kasih ingin saya tujukan kepada Y.

2 Bhg. Prof. Dr. Zailan binti Moris selaku penyelia tesis ini kerana kesanggupan beliau di dalam memberikan tunjuk ajar, kerjasama dan kesabaran yang tidak ternilai kepada saya di sepanjang proses kajian ini. Semoga Allah membalas jasa baik beliau di samping memberkati kehidupannya. Begitu juga ucapan ribuan terima kasih saya tujukan kepada pihak Universiti Sains Malaysia khususnya Dekan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan (PPIK), Dekan Institut Pengajian Siswazah (IPS), semua kakitangan Bahagian Falsafah dan Tamadun PPIK serta semua kakitangan USM yang terlibat di dalam memberikan bantuan dan kerjasama kepada saya semasa proses menyiapkan tesis ini dilakukan. Paling tidak ternilai dan tidak boleh dilupakan adalah buat pihak Universiti Kebangsaan Malaysia yang merupakan majikan saya bersama-sama pihak Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (kini dikenali sebagai Kementerian Pendidikan Malaysia) kerana telah memberikan cuti belajar sepenuh masa dan menaja pengajian saya di peringkat doktor falsafah, bahkan telah menjaga kebajikan saya dengan amat baik sekali sehingga ke hari ini.

3 Turut tidak dilupakan adalah semua kakitangan perpustakaan-perpustakaan di Malaysia terutama sekali Perpustakaan Hamzah Sendut di Universiti Sains Malaysia dan Perpustakaan Tun Sri Lanang di Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah iii menyediakan begitu banyak koleksi rujukan berbentuk buku, jurnal, tesis dan sebagainya serta membantu mempermudahkan perolehan bahan-bahan untuk kajian . Akhir sekali, saya ingin tujukan ucapan berbanyak-banyak terima kasih kepada bonda tersayang Esah binti Dawi, isteri dan anak, abang-abang dan kakak- kakak, rakan-rakan sekerja dan sepengajian serta setiap individu yang sentiasa memberikan bantuan dan sokongan padu kepada saya selama ini. Sesungguhnya jasa kalian tidak dapat saya balas. Semoga anda semua dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki oleh Allah Wassalam.

4 Iv SENARAI KANDUNGAN. Halaman PENGAKUAN ii PENGHARGAAN iii SENARAI KANDUNGAN v SENARAI SINGKATAN x ABSTRAK xii ABSTRACT xiv BAB I PENDAHULUAN. Pengenalan 1. Permasalahan kajian 9. Persoalan kajian 13. Objektif kajian 19. Skop kajian 20. Kepentingan kajian 21. Definisi Operasi kajian 24. MENANGANI ' 24. PENDEKATAN Falsafah' 25. kajian Terdahulu 28. metodologi kajian 46. Penganalisaan Data: Teknik Analisis Kandungan 46. Analisis Kandungan Secara Tema (Tematik) dalam Teks 47. Analisis Kandungan Secara Makna (Semantik) dalam Teks 49. Analisis Kandungan Secara Makna (Semantik) dalam Teks: Penggunaan Kaedah Semantik Toshihiko Izutsu (m. 1993M) 54. Kerangka Konsep 65. Organisasi kajian 68. v BAB II PEMIKIRAN ALAM SEKITAR SEYYED HOSSEIN NASR: KEPENTINGAN. PENILAIAN DARI ASPEK ANALISIS TEMATIK DAN SEMANTIK.

5 Pendahuluan 72. Latar Belakang Seyyed Hossein Nasr 73. Pendidikan 74. Kepakaran 76. Keunikan Pemikiran Nasr tentang Alam SEKITAR dari Sudut Tematik 78. Tema Alam SEKITAR Nasr Terikat dengan Tema Spiritual Manusia 81. Proses Analisis Tematik Izutsu ke Atas Pemikiran Nasr 86. Keunikan Pemikiran Nasr tentang Alam SEKITAR dari Sudut Semantik 89. Analisis Semantik Izutsu (m. 1993M): Makna Asas' Bertujuan Memahami tentang Kata-kata Kunci Manakala Makna Hubungan'. Menjiwai di Sebalik Kata-kata Kunci 93. Proses Analisis Semantik Izutsu ke Atas Pemikiran Nasr 95. Isu Alam SEKITAR dalam Konteks Antarabangsa 99. Isu Alam SEKITAR dalam Konteks Kebangsaan (Malaysia) 106. Kesimpulan 115. BAB III FAKTOR-FAKTOR KRISIS ALAM SEKITAR : DIAGNOSIS. SEYYED HOSSEIN NASR. Pendahuluan 116.

6 Diagnosis Nasr Terhadap KRISIS Alam SEKITAR 117. Pensekularisasian Ilmu dan Pandangan Alam 120. Pegangan Falsafah Humanisme 127. Sistem Pembangunan yang Melampaui Batas 132. Pengaruh Sains dan Teknologi Moden 135. Peminggiran Ajaran Agama 139. Mengutamakan Budaya Kehidupan Moden 146. Akibat Sifat Tamak dan Budaya Hedonisme 149. Spiritual Manusia dan Alam SEKITAR 153. Kesimpulan 159. vi BAB IV LANGKAH-LANGKAH MENANGANI KRISIS ALAM SEKITAR DALAM. PEMIKIRAN SEYYED HOSSEIN NASR. Pendahuluan 161. MENANGANI KRISIS Kemanusiaan demi Kelestarian Alam SEKITAR 162. Pandangan Nasr Terhadap Hubungan antara Agama dan Alam SEKITAR 165. MENANGANI KRISIS Alam SEKITAR dari Aspek Agama 174. Menjalani Kehidupan Sebagai Insan yang Beragama 177. Menghilangkan Sikap Bermegah-megah Pemilikan Harta 184.

7 MENANGANI KRISIS Alam SEKITAR dari Aspek Pandangan Alam 190. Memulihkan Kembali Pandangan Alam (Worldview) 194. Menguasai Falsafah Tradisional 200. MENANGANI KRISIS Alam SEKITAR dari Aspek Pendidikan 207. Membentuk Sukatan Pelajaran Bersepadu 210. Memupuk Minat Terhadap Alam Semula Jadi Melalui Pendidikan 213. MENANGANI KRISIS Alam SEKITAR dari Aspek Sains 219. Mengharmonikan Sistem Perumahan dan Perbandaran dengan Alam 223. Menghidupkan Semula Sistem Pertanian Tradisional 227. Kesimpulan 231. BAB V ANALISIS SEMANTIK TERHADAP KATA-KATA KUNCI DALAM. PEMIKIRAN ALAM SEKITAR SEYYED HOSSEIN NASR. Pendahuluan 233. Analisis ke atas Kata-kata Kunci dalam Pemikiran Alam SEKITAR Nasr 234. Perkataan Nature (Alam) dan Environment (Alam SEKITAR ) 238. Nature dan Environment dalam Pemikiran Nasr 239.

8 Nature dan Environment dalam Selain daripada Pemikiran Nasr 244. Penilaian dan Rumusan 250. Perkataan Crisis ( KRISIS ) 258. Crisis dalam Pemikiran Nasr 259. Crisis dalam Selain daripada Pemikiran Nasr 260. Penilaian dan Rumusan 267. vii Perkataan Man (Manusia) 276. Man dalam Pemikiran Nasr 276. Man dalam Selain daripada Pemikiran Nasr 281. Penilaian dan Rumusan 283. Perkataan Development (Pembangunan) dan Progress (Kemajuan) 284. Development dan Progress dalam Pemikiran Nasr 285. Development dan Progress dalam Selain daripada Pemikiran Nasr 289. Penilaian dan Rumusan 293. Perkataan Science (Sains) 299. Science dalam Pemikiran Nasr 300. Science dalam Selain daripada Pemikiran Nasr 304. Penilaian dan Rumusan 310. Perkataan Modern (Moden) 314. Modern dalam Pemikiran Nasr 315.

9 Modern dalam Selain daripada Pemikiran Nasr 317. Penilaian dan Rumusan 322. Kesimpulan 324. BAB VI INTI PATI PEMIKIRAN ALAM SEKITAR NASR: IKTIBAR SECARA. ANALISIS KESELURUHAN. Pendahuluan 327. Pemikiran Alam SEKITAR Nasr Mencerminkan Realiti Kehidupan Masyarakat Tertentu: Ungkapan Bahasa Mewakili Pandangan Alam 328. Penekanan dari Sudut Diakronik dan Sinkronik 329. Penekanan dari Sudut Telus dan Separa-Telus 333. Penekanan dari Sudut Etnolinguistik 335. Penekanan dari Sudut Penggabungan Konsep-konsep Kecil yang Membentuk Satu Sistem Utama yang Menyeluruh: Unsur Sinonim dan Antonim 337. Penekanan dari Sudut Pemecahan Konsep Utama kepada Konsep-konsep yang Lebih Kecil 342. viii Iktibar daripada Pemikiran Nasr dalam Konteks Semasa: Memurnikan Kelestarian Alam Melalui Perundangan dan Pendidikan 347.

10 Pemurnian melalui Perundangan 349. Pemerintah Perlu Mempertahankan Hak Kesucian Alam sebagai Tuntutan Agama, Bukan sebagai Tuntutan Manusia 350. Pemerintah Perlu Bersikap Tegas dan Membataskan Tuntutan Hak Asasi Manusia' yang Sering Menggunakan Slogan Kebebasan' 353. Pemerintah Perlu Menjenamakan Semula Undang-undang Alam SEKITAR ' sebagai Arahan Tuhan' 360. Pemurnian melalui Pendidikan 363. Masyarakat Perlu Memasukkan Kembali Bahasa-bahasa Berunsurkan Keagamaan dalam Semua Bidang Pendidikan dan Membudayakan Penggunaannya 364. Masyarakat Perlu Berakal Budi dan Berbudi Bahasa: Penguasaan Ilmu Simbolisme Metafizik dalam Membahaskan tentang Alam SEKITAR 370. Masyarakat Perlu Meletakkan Kembali Kedudukan Ilmu Akal Budi (Intelek) Lebih Tinggi Berbanding Ilmu Akal Rasional 390.


Related search queries