Example: quiz answers

PE ME RIK SAAN PEM ANTAU AN - moh.gov.my

Kementerian Kesihatan MalaysiaGARIS PANDUANPE MERIKSAANPEMANTAUANGARIS PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA2 Kementerian Kesihatan Malaysia 2012 Hak cipta terpelihara. Tiada bahagian daripadaterbitan ini boleh diterbitkan semula, disimpanuntuk pengeluaran atau ditukar dalam apa juabentuk atau alat mekanikal atau elektronik kecualisetelah mendapat kebenaran daripada Pertama 2012 Diterbit, dicetak dan diedarkan oleh:Cawangan Penyakit Tidak Berjangkit (NCD)Bahagian Kawalan PenyakitKementerian Kesihatan MalaysiaAras 2, Blok E3, Kompleks EPusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan62590 PutrajayaTel: 603-8892 4409 Faks: 603-8892 4526 Laman web: 978-967-0399-30-03 KANDUNGAN1.

4 GARIS PANDUAN PEMERIKSAAN PEMANTAUAN TASKA 1. SENARAI PENYUMBANG GARIS PANDUAN PEMERIKSAAN TASKA 1. Dr. Haji Daud bin Abdul Rahim Ketua Sektor KPAS Bahagian Kawalan Penyakit 2.

Tags:

  Ansas, Pemeriksaan, Pe me rik saan

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of PE ME RIK SAAN PEM ANTAU AN - moh.gov.my

1 Kementerian Kesihatan MalaysiaGARIS PANDUANPE MERIKSAANPEMANTAUANGARIS PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA2 Kementerian Kesihatan Malaysia 2012 Hak cipta terpelihara. Tiada bahagian daripadaterbitan ini boleh diterbitkan semula, disimpanuntuk pengeluaran atau ditukar dalam apa juabentuk atau alat mekanikal atau elektronik kecualisetelah mendapat kebenaran daripada Pertama 2012 Diterbit, dicetak dan diedarkan oleh:Cawangan Penyakit Tidak Berjangkit (NCD)Bahagian Kawalan PenyakitKementerian Kesihatan MalaysiaAras 2, Blok E3, Kompleks EPusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan62590 PutrajayaTel: 603-8892 4409 Faks: 603-8892 4526 Laman web: 978-967-0399-30-03 KANDUNGAN1.

2 Senarai Penyumbang Penyediaan Garis Panduan ..42. Tujuan ..53. Latar Belakang ..65. Sasaran .. Pemeriksa .. dan Tanggungjawab Pegawai pemeriksaan TASKA .. pemeriksaan oleh Pegawai Pemeriksa ..79. Proses Kerja .. alir pemeriksaan ..911. Pelaporan ..1012. Senarai semak ..1113. Format Borang-borang ..12 Format 1 Borang pemeriksaan Pemantauan TASKA ..16(TASKA-1/KPAS/KKM/1/2012)Format 2 Borang pemeriksaan Kesihatan dan Keselamatan Bayi ..27dan Kanak-Kanak di TASKA dari Aspek Kejururawatan (TASKA-2/KPAS/KKM/1/2012)Format 3 Surat Laporan pemeriksaan dan Ulasan Penambahbaikan ..31(TASKA-3/KPAS/KKM/1/2012)Format 4 Reten pemeriksaan TASKA ..33(TASKA-4/KPAS/KKM/1/2012)14.

3 Penutup ..3415. Glosari ..3416. Rujukan ..35 GARIS PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA41. SENARAI PENYUMBANGGARIS PANDUAN pemeriksaan TASKA1. Dr. Haji Daud bin Abdul RahimKetua Sektor KPASB ahagian Kawalan Penyakit2. Dr. Rosnah RamlyKetua Penolong Pengarah KananBahagian Kawalan Penyakit3. Dr. Anis Salwa KamarudinKetua Penolong Pengarah KananBahagian Kawalan Penyakit4. Dr. Ahmad Riadz MazeliKetua Penolong Pengarah KananBahagian Kawalan Penyakit5. Dr. Rohana IsmailKetua Penolong Pengarah KananBahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga6. Dr. Thilaka ChinnayahKetua Penolong Pengarah KananJabatan Kesihatan Negeri Maznieda MahjomKetua Penolong Pengarah KananJabatan Kesihatan WPKL & Nur Aiza Haji ZakariaKetua Penolong Pengarah KananJabatan Kesihatan Negeri Pahang9.

4 Dr. Zaharah ZainuddinKetua Penolong Pengarah KananJabatan Kesihatan Negeri Selangor10. Dr. Ismail SallehKetua Penolong Pengarah KananJabatan Kesihatan Negeri Melaka11. Dr. Malek Sazali Abdul RazakKetua Penolong Pengarah KananJabatan Kesihatan Negeri Sivarajan a/l RamasamyPenolong Pengarah KananJabatan Kesihatan Negeri Negeri Sembilan13. Dr. Siti Awa Abdul GhalibPenolong Pengarah KananBahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga14. Datin Matron Normah Mohd ZinPenyelia Jururawat Bahagian Kejururawatan15. Matron Noraini IsmailPenyelia JururawatKlinik Kesihatan Putrajaya 16. Sister Zaidah Md SalehKetua JururawatKlinik Kesihatan Putrajaya 17. Nur Akmar Abd. RazakJururawat Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga18.

5 Norerwana MananPenolong Pegawai Kesihatan PersekitaranPejabat Kesihatan Daerah Teh Wai SiewPenolong Pengarah KananBahagian Siti Suhailah Shaikh Abdul RahimKetua Penolong Pengarah (Pemakanan)Bahagian Pemakanan21. Encik Baharuddin HashimPenolong Pegawai Kesihatan PersekitaranBahagian Kawalan Penyakit22. Encik Ismail Bin Mat EjanPenolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Bahagian Kawalan Penyakit23. Puan Norasikin Binti MazorUnit Kesihatan Alam SekitarBahagian Kawalan PenyakitGARIS PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA52. TUJUANG aris panduan ini bertujuan untuk menjelaskan tatacara lawatan pemantauankeselamatan persekitaran dan pencegahan penyakit berjangkit di TASKA LATAR BELAKANGS ejak kebelakangan ini negara kita dikejutkan dengan kejadian kes kematiankanak-kanak di pusat asuhan atau TASKA disebabkan tersedak susu ataukemalangan akibat daripada kecuaian pengusaha dalam pengurusan ini berpunca disebabkan beberapa faktor antaranya pengasuh tiadalatihan atau pengetahuan yang mendalam dalam bidang berkenaan, persekitaranpremis yang tidak selamat dan tiada pemantauan dari pihak berwajib.

6 Laporankematian yang kerap kali dilaporkan telah memberi dorongan supaya pengurusanTASKA perlu diberi perhatian dari aspek keselamatan dan kesihatan persekitaranpremis penghuni TASKA adalah kanak-kanak yang rentan terhadapkejadian kecederaan dan penularan penyakit terutamanya penyakit tangan,kukudan mulut (HFMD) maka adalah perlu lawatan pemantauan keselamatanpersekitaran dan pencegahan penyakit berjangkit dilaksanakan di Taman AsuhanKanak-kanak (TASKA) di seluruh negara. Lawatan pemantauan ini juga sejajar dengan dasar-dasar sedia ada seperti DasarPerlindungan Kanak-kanak Negara. Ia juga selari dengan deklarasi/konvensyenisu-isu hak asasi kanak-kanak iaitu Convention for the Right of the Child, iaitumemastikan persekitaran yang sihat dan selamat.

7 GARIS PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA64. OBJEKTIF Objektif AmUntuk memantau tahap kesihatan dan keselamatan di Objektif Memantau kemudahan perubatan di TASKA (bilik rawatan, bilik isolasidan peti kecemasan). Memantau kemudahan dan keselamatan bangunan yang disediakandari segi pencahayaan, pengudaraan dan kerosakan bangunan. Memantau kemudahan sanitasi yang disediakan seperti bekalan airminum, tandas, pembuangan sampah, air limbah dan kebersihansekeliling. Memantau amalan pemberian susu dan pemakanan di TASKA(Bahagian Kejururawatan).5. SASARANK ategori TASKA yang diperuntukan di bawah seksyen 5 (pindaan 2007) AktaTaman Asuhan Kanak-kanak 1984 dengan memberi penumpuan kepada TASKAI nstitusi, TASKA Tempat Kerja dan TASKA PEMERIKSAP egawai Pemeriksa dari setiap Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) adalah terdiridaripada Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran (Kesihatan Pekerjaan danAlam Sekitar, KPAS) serta Jururawat Terlatih ( pemeriksaan kesihatan danpenjagaan kanak-kanak).

8 pemeriksaan Pemantauan TASKA dijalankan secara berpasukandenganpegawai dari Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah. Untuk tujuan ini, senaraiTASKA di dalam kawasan operasi, penentuan tarikh lawatan serta arahan kerjayang berkaitan dibincangkan bersama semasa mesyuarat One Stop Center(OSC) TASKA yang dipengerusikan oleh Pegawai Kebajikan Masyarakat PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA77. PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PEGAWAIPEMERIKSA jadual tarikh lawatan setelah berbincang dengan pihak OSCTASKA Daerah dan membuat persediaan yang sesuai untuk sesi pemeriksaan di lapangan setelah memaklumkan pihak pengusahaterlebih bangunan dan persekitaran dari aspek kesesuaiannya terhadapmenginduksi tahap keselamatan dan kesihatan yang potensi berlaku kecederaan dan penyakit langkah-langkah yang perlu apabila terdapat trend kejadianpenyakit berjangkit dijangka berlaku di kawasan yang bertugas hendaklah mematuhi peraturan yang dikenakan danarahan Pegawai Kesihatan Daerah apabila berlaku sesuatu kejadian penyakitberjangkit dan wabak

9 Penyakit. g. Menyediakan Laporan dan Reten Lawatan satu salinan Laporan Lawatan Pemantauan dan CadanganPenambahbaikan kepada pengusaha TASKA dan satu salinan ke PegawaiKebajikan Masyarakat Menyelenggara dan mengemaskini rekod/laporan Menjalankan tugas-tugas tertentu yang diarahkan oleh Pegawai KesihatanDaerah dari masa ke TATACARA pemeriksaan OLEH PEGAWAI PEMERIKSAP egawai Kesihatan Daerah bertanggungjawab memastikan pelaksanaan lawatanpemantauan keselamatan persekitan, pencegahan penyakit berjangkit, amalanpemberian susu / pemakanan untuk semuaTASKA dalam kawasan operasimasing-masing. Lawatan pemantauan pencegahan penyakit berjangkit dankeselamatan persekitaran untuk sesebuah TASKA hendaklah dilaksanakansekurang-kurangnya sekali setahundengan menggunakan format TASKA-1/KPAS/KKM/1/2012 danTASKA-2/KPAS/KKM/1 PANDUAN pemeriksaan PEMANTAUAN TASKA8 TANGGUNGJAWABTINDAKAN9.

10 PROSES KERJAP egawai Kesihatan Daerah / OSC TASKA yang dipengerusikan oleh Penolong Pegawai Kesihatan Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah (TASKA).Persekitaran (PPKP) TASKA di dalam kawasan jadual lawatan dan arahan Lawatan FormatTASKA-1/ KPAS/KKM/1/2012 dan TASKA-2/ KPAS/KKM/1/2012untuk menjalankan penambaikan sekiranya Laporan Lawatan Pemantauan dan kemukakan kepada Pegawai Kesihatan Daerah. Pegawai Kesihatan laporan dan buat Kemukakan maklumbalas lawatan pemantauan (selewat-lewatnya satu bulan selepas lawatan dibuat) dengan mengunakan borang TASKA-3/KPAS/KKM/1/2012 Kebajikan Masyarakat Daerah (salinan) salinan maklumbalas lawatan Bawa sebarang isu yang berkaitan kepada Pasukan Pelindung Kanak-Kanak (PPKK) peringkat daerah / Mesyuarat OSC TASKA dan hantar reten pemantauan TASKA-4/ KPAS/KKM/1/2012secara bulanan ke Unit KPAS Unit KPASK ompilasi dan hantar reten TASKA-4/KPAS/KKM/1 3 bulan kepada Sektor KPAS KKM dan Unit Pencegahan Keganasan dan Kecederaan (VIP) Pencegahan KeganasanAnalisa reten dan buat laporan secara berkala.


Related search queries