Example: bachelor of science

PENGURUSAN KESELAMATAN JALAN OLEH JKT

PENGURUSAN KESELAMATAN JALAN OLEH JKT Ir. AHMAD REDZA BIN GHULAM RASOOL PERUNTUKAN BP1 Peruntukan Pembangunan bagi melaksanakan projek-projek kecil di PBT Program KESELAMATAN Awam ditawarkan kepada PBT setiap tahun. PBT-PBT boleh mengemukakan permohonan Cadangan Projek Memperelok Kawasan JALAN Merbahaya untuk dinilai dan dipilih. Permohonan dibuka sepanjang tahun. PERUNTUKAN BP1 Sehingga September 2016, 36 permohonan projek dari 12 PBT diterima Hanya 15 permohonan sahaja yang diluluskan yang melibatkan kos sebanyak RM juta. Selebihnya, permohonan tidak lengkap dan tidak menepati syarat. BORANG 1 SENARAI SEMAK garis panduan SKOP KERJA BAGI PROJEK YANG DICADANGKAN Tujuan : Memperelok JALAN - JALAN merbahaya di bawah seliaan Pihak Berkuasa Tempatan secara pembaikan kos rendah bagi meningkatkan tahap KESELAMATAN JALAN raya melalui kaedah pencegahan kemalangan dan mengurangkan kadar kematian / kecederaan akibat kemalangan di kawasan tersebut.

GARIS PANDUAN SKOP KERJA BAGI PROJEK YANG DICADANGKAN •Tujuan : –Memperelok jalan-jalan merbahaya di bawah seliaan Pihak Berkuasa Tempatan secara pembaikan kos rendah bagi meningkatkan tahap keselamatan jalan raya melalui kaedah pencegahan kemalangan dan mengurangkan kadar kematian / kecederaan akibat kemalangan di kawasan tersebut.

Tags:

  Panduan, Agri, Garis panduan, Keselamatan

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of PENGURUSAN KESELAMATAN JALAN OLEH JKT

1 PENGURUSAN KESELAMATAN JALAN OLEH JKT Ir. AHMAD REDZA BIN GHULAM RASOOL PERUNTUKAN BP1 Peruntukan Pembangunan bagi melaksanakan projek-projek kecil di PBT Program KESELAMATAN Awam ditawarkan kepada PBT setiap tahun. PBT-PBT boleh mengemukakan permohonan Cadangan Projek Memperelok Kawasan JALAN Merbahaya untuk dinilai dan dipilih. Permohonan dibuka sepanjang tahun. PERUNTUKAN BP1 Sehingga September 2016, 36 permohonan projek dari 12 PBT diterima Hanya 15 permohonan sahaja yang diluluskan yang melibatkan kos sebanyak RM juta. Selebihnya, permohonan tidak lengkap dan tidak menepati syarat. BORANG 1 SENARAI SEMAK garis panduan SKOP KERJA BAGI PROJEK YANG DICADANGKAN Tujuan : Memperelok JALAN - JALAN merbahaya di bawah seliaan Pihak Berkuasa Tempatan secara pembaikan kos rendah bagi meningkatkan tahap KESELAMATAN JALAN raya melalui kaedah pencegahan kemalangan dan mengurangkan kadar kematian / kecederaan akibat kemalangan di kawasan tersebut.

2 garis panduan SKOP KERJA BAGI PROJEK YANG DICADANGKAN Lokasi sesebuah projek adalah tertakluk kepada kriteria-kriteria berikut : 5 atau lebih jenis kemalangan berlaku dalam lingkungan 50m radius dalam tempoh 3 tahun. Atau 3 kemalangan jenis yang sama atau lebih berlaku dalam lingkungan 50m radius dalam tempoh 3 tahun. garis panduan SKOP KERJA BAGI PROJEK YANG DICADANGKAN Skop Kerja Memperelok Kawasan Merbahaya : Garisan / tandaan JALAN Papan tanda amaran Yellow tranverse bars Papan tanda had laju Road stud Penurapan bahu JALAN Kerb Flashing amber light Lorong belok kanan Lintasan pejalan kaki Superelevation Chevron delineators Pelebaran lorong JALAN Lampu JALAN Guardrail Auxiliary Lane Arrow markings Bonggol SEBAB-SEBAB PERMOHONAN DITOLAK Penyediaan BQ yang tidak lengkap Kuantiti yang terlalu banyak dan tidak munasabah Permohonan mencantikkan JALAN Isu sebenar KESELAMATAN JALAN lebih kepada pencegahan (preventive) daripada membaiki JALAN Dokumen tidak lengkap JALAN yang dipohon bukan di bawah seliaan PBT Permohonan di luar skop ROAD MARKING Quality (reflective, thermoplastic)

3 JKR/SPJ/2012-S6 ROAD MARKING ROAD MARKING ROAD MARKING DOKUMEN YANG DIPERLUKAN LINTASAN PEJALAN KAKI JALAN Persekutuan, negeri dan majlis adalah JALAN - JALAN yang banyak melalui kawasan-kawasan penempatan seperti pekan-pekan dan kampung-kampung. JALAN - JALAN ini akan membahagi penempatan-penempatan tersebut hingga menyebabkan penduduk-penduduk kawasan berkenaan menghadapi kesukaran untuk bergerak dari satu kawasan ke kawasan yang lain dengan selesa dan selamat. Dalam menjalankan urusan-urusan harian, mereka sering kali perlu melintasi JALAN berkenaan untuk tujuan tertentu seperti ingin ke kedai, sekolah, hentian bas dan ke masjid atau sebagainya. Keadaan akan menjadi lebih berbahaya bagi mereka yang melintas dengan JALAN yang semakin lebar dan kenderaan-kenderan yang meluncur dengan laju. Pejalan kaki sering kali terpaksa melintas dalam keadaan yang kurang teratur dan juga tanpa kemudahan yang selamat.

4 Sehubungan itu, penyediaan kemudahan lintasan pejalan kaki di kawasan konflik adalah menjadi suatu kemestian bagi mewujudkan persekitaran yang lebih selamat bagi golongan berkenaan. LINTASAN PEJALAN KAKI Nota: 1. * Sekiranya nisbah di antara pejalan kaki berumur di bawah 12 tahun dan/atau melebihi 60 tahun adalah lebih daripada 40% daripada jumlah keseluruhan pejalan kaki yang melintas, naiktaraf jenis lintasan ke satu tahap yang lebih tinggi adalah diperlukan. Contohnya, lintasan zebra dinaiktaraf kepada lintasan pejalan kaki searas berlampu isyarat jika nisbah bagi umur pejalan kaki seperti tersebut di atas melebihi 40%. 2. ** Lintasan Pelajar Sekolah (School Children s Crossing) atau Lintasan Pelajar Sekolah Tak Terkawal Dengan Pulau Lindungan (Uncontrolled School Children s Crossing With Refuge Island) boleh disediakan sekiranya nilai PV untuk lintasan pejalan kaki berlampu isyarat di hadapan sekolah tidak dipenuhi.

5 panduan untuk jenis lintasan yang diperlukan LINTASAN PEJALAN KAKI Lintasan pejalan kaki searas berlampu isyarat Lintasan satu peringkat Lintasan dua peringkat Lintasan pejalan kaki searas tanpa lampu isyarat Lintasan Zebra Lintasan Pelajar Sekolah (School Children s Crossing) Lintasan satu peringkat Lintasan dua peringkat Lakaran lintasan pejalan kaki berlampu isyarat di sekolah (signalised pedestrian crossing at school zone) Lakaran lintasan pejalan kaki berlampu isyarat (signalised pedestrian crossing) Lakaran lintasan pejalan kaki berlampu isyarat berbonggol (signalised raised pedestrian crossing) Lakaran piawai lintasan pejalan kaki zebra dengan bonggol JALAN (zebra pedestrian crossing with hump) Lakaran piawai lintasan pelajar sekolah tanpa kawalan dengan pulau lindungan (uncontrolled school children crossing with refuge island) LALUAN PEJALAN KAKI (PEDESTRIAN WALKWAY) Pejalan kaki adalah satu daripada golongan pengguna JALAN raya yang mudah terdedah kepada bahaya (vulnerable road users) ketika berada di JALAN raya.

6 Oleh sebab demikian golongan ini perlu diberi perhatian oleh pihak berkuasa JALAN . Statistik kemalangan JALAN raya bagi tahun 2010 menunjukkan sebanyak % daripada jumlah mangsa yang meninggal dunia akibat kemalangan JALAN raya adalah pejalan kaki. Keperluan menyediakan laluan pejalan kaki adalah sangat penting untuk kemudahan capaian (accessibility) termasuk juga untuk memastikan keselesaan dan KESELAMATAN golongan pejalan kaki tanpa mengganggu aliran trafik utama. JENIS LALUAN PEJALAN KAKI oSecara umumnya, laluan pejalan kaki terbahagi kepada dua jenis iaitu: a)Lorong pejalan kaki (walkways) - Lorong pejalan kaki ialah lorong khas yang dibina daripada turapan, konkrit atau batu-bata untuk pejalan kaki dan ianya menghubungi satu tempat dengan tempat yang lain. b)Siar kaki (sidewalks) - Siar kaki pula biasanya dibina juga daripada turapan, konkrit atau batu-bata serta mempunyai aras yang tinggi sedikit daripada permukaan JALAN tetapi terletak disebelah JALAN dan adakalanya dipisahkan dengan tanaman yang selari dengan JALAN .

7 LOKASI CADANGAN PENYEDIAAN LALUAN PEJALAN KAKI Lokasi-lokasi yang boleh disediakan fasiliti laluan pejalan kaki adalah seperti berikut: a)Aktiviti pejabat, perniagaan dan kawasan kediaman b)Menghubungkan kawasan-kawasan dalam Bandar c)Rumah ibadat d)Lintasan searas/Jejantas e)Sekolah f)Perhentian bas g)Kawasan rekreasi dan kesukanan h)Tempat kebudayaan dan pelancongan Laluan pejalan kaki menghubungkan kawasan-kawasan dalam bandar Kesinambungan kemudahan pejalan kaki dengan jejantas LEBAR LALUAN PEJALAN KAKI Kelebaran laluan pejalan kaki adalah bergantung kepada ruang yang ada, jenis pengguna dan kapasiti atau peningkatan tahap servis (TS). Untuk memenuhi keperluan semua golongan pejalan kaki, rekabentuk laluan pejalan kaki adalah berdasarkan keperluan golongan yang paling kritikal iaitu orang kelainan upaya (OKU).

8 Lebar ruang 1000 mm adalah mencukupi bagi orang kelainan upaya, hanya membolehkan laluan bagi 80% daripada orang yang menggunakan kerusi roda dan ini bersesuaian dengan MS 1184:2014. Orang yang menggunakan kerusi roda memerlukan lebar ruang 1200 mm. LEBAR LALUAN PEJALAN KAKI Lebar ruang 1500 mm membolehkan pengguna kerusi roda dan kereta sorong berselisih dengan selesa. Untuk membolehkan dua pengguna kerusi roda berselisih, lebar ruang 1800 mm diperlukan. LEBAR LALUAN PEJALAN KAKI Kelebaran minimum bagi pengguna berkerusi roda LALUAN PEJALAN KAKI Kecerunan maksimum & panjang tanjakan NOTA: Tanjakan dengan kecerunan lebih tinggi dari 1:12 adalah sukar untuk digunakan dan boleh mengakibatkan risiko berlaku kemalangan. LALUAN PEJALAN KAKI LALUAN PEJALAN KAKI Bagi memudahkan golongan kelainan upaya untuk bergerak, pemasangan permukaan tactile boleh membantu terutamanya orang yang hilang penglihatan.

9 Permukaan tactile ialah permukaan yang mempunyai corak tertentu yang digunakan sebagai panduan arah perjalanan bagi golongan berkenaan. Semua laluan pejalan kaki awam boleh dilengkapi dengan permukaan tactile terutama lokasi-lokasi yang sering dikunjungi oleh mereka yang kelainan upaya (buta) contohnya laluan pejalan kaki sekitar kawasan sekolah untuk orang kurang penglihatan. LALUAN PEJALAN KAKI NOTA: yang memberi panduan berhenti / amaran yang memberi panduan arah Contoh penggunaan tactile di kawasan terbuka PULAU LINDUNGAN PEJALAN KAKI (PEDESTRIAN REFUGE ISLAND) Pejalan kaki kebiasaanya akan melintas JALAN yang mana-mana lokasi yang terdekat dengan dia. Ini juga berlaku jika terdapat lintasan tetapi agak jauh dari tempat dia berada pada masa itu. Lintasan pejalan kaki tidak dapat diadakan di merata tempat.

10 Maka median sebagai pulau lindungan pejalan kaki (pedestrian refuge island) adalah diantara kaedah yang dapat melengkapkan lagi kategori lintasan pejalan kaki yang tidak terkawal dengan ciri-ciri KESELAMATAN . Pulau lindungan pejalan kaki adalah bahagian median yang lebih lebar yang mana pejalan kaki atau penunggang basikal boleh berada di situ dengan selamat. Disediakan apabila keadaan adalah amat sukar bagi orang ramai untuk menyeberangi sepenuhnya JALAN raya yang sibuk dengan trafik. Lintasan pejalan kaki dengan pulau lindungan pejalan kaki Pulau lindungan pejalan kaki FAEDAH-FAEDAH PULAU LINDUNGAN PEJALAN KAKI (PEDESTRIAN REFUGE ISLAND) kemalangan melibatkan pejalan kaki. trafik yang bergerak dalam arah bertentangan boleh mengurangkan kemalangan berhadapan (head-on collision) dan kemalangan semasa memotong.


Related search queries