Example: stock market

PENJODOH BILANGAN Penjodoh bilangan …

PENJODOH BILANGAN 1 PENJODOH BILANGAN digunakan sebelum sesuatu kata atau nama yang menunjukkan jumlah atau BILANGAN . Kadangkala kata BILANGAN digunakan sebelum PENJODOH BILANGAN seperti beberapa, dua, tiga, dan sebagainya. Senarai PENJODOH BILANGAN , penggunaannya, dan contohnya adalah seperti yang berikut: PENJODOH BILANGAN Kegunaan Contoh angkatan untuk sekumpulan manusia atau benda kapal, tentera, pelukis, penulis baris untuk kedudukan benda/manusia yang berbaris orang, kedai, rumah, pokok, tulisan, ayat, meja, kerusi batang untuk menunjukkan benda-benda yang panjang atau tinggi sungai, lilin, galah, tiang, pen, pokok, gigi, tongkat, kapur, jambatan, jarum bentuk untuk benda-benda kecil yang berkeluk atau melengkung mata kail, subang, cincin berkas untuk b

PENJODOH BILANGAN 4 8 Di kedai itu, hanya tinggal beberapa _____ tikar sahaja. A buku B baris C bidang D batang Soalan 9 berdasarkan gambar di bawah. 9 Di tepi perhentian bas itu

Tags:

  Di bawah, Bawah

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of PENJODOH BILANGAN Penjodoh bilangan …

1 PENJODOH BILANGAN 1 PENJODOH BILANGAN digunakan sebelum sesuatu kata atau nama yang menunjukkan jumlah atau BILANGAN . Kadangkala kata BILANGAN digunakan sebelum PENJODOH BILANGAN seperti beberapa, dua, tiga, dan sebagainya. Senarai PENJODOH BILANGAN , penggunaannya, dan contohnya adalah seperti yang berikut: PENJODOH BILANGAN Kegunaan Contoh angkatan untuk sekumpulan manusia atau benda kapal, tentera, pelukis, penulis baris untuk kedudukan benda/manusia yang berbaris orang, kedai, rumah, pokok, tulisan, ayat, meja, kerusi batang untuk menunjukkan benda-benda yang panjang atau tinggi sungai, lilin, galah, tiang, pen, pokok, gigi, tongkat, kapur, jambatan, jarum bentuk untuk benda-benda kecil yang berkeluk atau melengkung mata kail, subang, cincin berkas untuk benda-benda yang dlikat bersama-sama kunci, lidi.

2 Kayu bidang untuk benda-benda atau tempat yang terbentang luas tanah, kain, sawah, permaidani, layar, kebun, tikar biji untuk buah-buahan, benda-benda yang bulat, dan benda-benda yang kecil labu, lobak, kubis, terung, bola, cawan, guli, belon, ketupat, batu, telur, gelas bilah untuk benda-benda yang tajam parang, pisau, golok, gunting, sabit, keris blok untuk bangunan yang besar dan bertingkat-tingkat pejabat, pangsapuri, bangunan bongkah untuk benda-benda yang berbongkah ais, kayu botol untuk benda-benda yang dlisi ke dalam botol susu, kicap, air minuman PENJODOH BILANGAN 2 buah untuk benda-benda besar dan padu, yang tidak mempunyai bentuk yang tertentu bandar, negeri, kampung, pulau, banglo, rumah, jambatan, sekolah, beg, komputer, papan kekunci, radio, mesin basuh, kereta, motosikal, basikal, songkok, perigi, kotak, kamus, dompet.

3 Buku untuk benda-benda yang keadaannya berketul sabun, roti, benang bungkus untuk benda-benda yang diletakkan dalam bungkusan sebungkus nasi butir untuk benda-benda yang bulat atau kecil telur, batu, manik, beras, peluru carik untuk kain atau kertas yang dicarik kain, kertas cawan untuk air yang diletakkan di dalam cawan air, teh, kopi .. cebis untuk benda-benda yang dikoyakkan atau serpihan kain, kertas, kaca cekak / gemal untuk benda bersaiz secekak jari secekak sirih, padi colek untuk benda-benda yang dicolek sambal, sos cubit untuk benda yang diambil sedikit dengan jari garam, gula, kunyit cucuk untuk benda-benda yang dicucuk dengan lidi sate Latihan 1 Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling sesuai.

4 Soalan 1 berdasarkan gambar PENJODOH BILANGAN 3 di bawah . 1 Pak Karim menebang pokok itu dengan se_____ kapak yang tajam. A bilah B buah C batang D butir 2 Saya terjumpa se_____ jam tangan yang cantik di dalam bilik itu. A biji B buah C bentuk D butir 3 Encik Samad mempunyai se_____ tanah yang luasnya dua puluh hektar di kampung itu. A baris B buah C bidang D carik Soalan 4 berdasarkan gambar di bawah . 4 Di bandar itu, terdapat banyak _____ bangunan pencakar langit.

5 A blok B bongkah C angkatan D bidang Soalan 5 berdasarkan gambar di bawah . 5 Kak Salmah memberikan beberapa _____ gula-gula kepada adiknya. A biji B cebis C bungkus D buah 6 Saya membeli enam _____ telur dari kedai runcit. A biji B baris C buah D bentuk 7 Karim sedang memanggang lima belas _____ sate untuk pelanggannya. A gugus B biji C cucuk D batang PENJODOH BILANGAN 4 8 Di kedai itu, hanya tinggal beberapa _____ tikar sahaja. A buku B baris C bidang D batang Soalan 9 berdasarkan gambar di bawah .

6 9 Di tepi perhentian bas itu terdapat se_____ tiang lampu. A bilah B buah C baris D batang 10 Mei Mei menjerit kerana terduduk di atas se_____ jarum. A buku B cebis C bilah D butir 11 Dua _____ kerusi di bahagian hadapan tempat duduk itu dikhaskan untuk tetamu jemputan. A bilah B batang C bentuk D baris 12 Pak Leman pulang dari ladang dengan menjunjung se_____ kayu api. A bilah B buah C berkas D buku Soalan 13 berdasarkan gambar di bawah . 13 Mak Tijah memasukkan se_____ garam ke dalam masakannya.

7 A cubit B biji C cucuk D cekak 14 Puan Maisarah membeli beberapa _____ benang emas untuk membuat tekat pada cadar baldu itu. A biji B buku C butir D cekak 15 Dua _____ keris tersilang pada dinding rumah Encik Hamid. A bilah PENJODOH BILANGAN 5 B biji C baris D batang 16 "Berapakah harga se_____ buah kelapa ini?" tanya Pak Budin sambil menunjuk ke arah longgokan kelapa di tepi jalan itu. A butir B biji C colek D buah 17 Puan Barhah membeli beberapa _____ coklat untuk membuat gubahan yang ditempah oleh pelanggannya.

8 A biji B cubit C bungkus D bongkah 18 Maznah mengambil se_____ perca kain untuk menampal kainnya yang koyak. A bungkus B colek C carik D bidang 19 Pak Andak mengasah dua _____ pisau sehingga tajam. A batang B bilah C cucuk D cubit 20 Dia begitu kenyang setelah menghabiskan se_____ durian. A biji B baris C buah D bongkah 21 Masih terdapat beberapa _____ tanah sawah di kampung saya yang tidak diusahakan. A buah B baris C bentuk D bidang 22 Tukang masak itu memasukkan se_____ serbuk perasa ke dalam kari ayam itu untuk menyedapkan rasanya.

9 A cucuk B cubit C bungkus D carik Soalan 23 berdasarkan gambar di bawah . 23 Aidil membaling beberapa PENJODOH BILANGAN 6 _____ guli ke dalam sungai. A biji B buah C butir D batang 24 Pak Haron mempunyai se_____ tanah yang luasnya tiga hektar. A blok B baris C bidang D batang 25 Se_____ cincin berlian itu berharga RM2,000. A cebis B bongkah C colek D bentuk Soalan 26 berdasarkan gambar di bawah . 26 Gajah sedang mengangkat se_____ kayu balak menggunakan belalainya.

10 A buah B batang C bongkah D butir 27 Banjir kilat telah menyebabkan beberapa _____ jalan raya terpaksa ditutup. A buah B blok C batang D baris Soalan 28 berdasarkan gambar di bawah . 28 Se_____ tentera udara itu sedang menjalani latihan payung terjun. A baris B angkatan C berkas D buku 29 Dua _____ tayar keretanya terpaksa ditukar kerana sudah haus. A biji B butir C buah D bentuk 30 Hasliza membeli se_____ sabun di kedai Pak Mail. A buah B buku C biji D berkas PENJODOH BILANGAN 7 PENJODOH BILANGAN Kegunaan Contoh das untuk bunyi letupan atau tembakan.


Related search queries