Example: biology

PERSEPSI PELAJAR TERHADAP PERBEZAAN KEMUDAHAN …

Ii PERSEPSI PELAJAR TERHADAP PERBEZAAN KEMUDAHAN PRASARANA DALAM MEMBANTU PEMBUDAYAAN SAINS DAN TEKNOLOGI PELAJAR DI KOLEJ VOKASIONAL ZON SELATAN SITI NURHAFIZAH BINTI ANUAL Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Julai 2014 ii ABSTRAK Sains dan teknologi memainkan peranan penting dalam bidang pendidikan. Sains dan teknologi boleh menyumbang kepada perubahan dalam amalan pengajaran,inovasi sekolah, perkhidmatan dan masyarakat. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti KEMUDAHAN prasarana sains dan teknologi di kolej vokasional di Zon Selatan.

ii persepsi pelajar terhadap perbezaan kemudahan prasarana dalam membantu pembudayaan sains dan teknologi pelajar di kolej vokasional zon selatan

Tags:

  Kemudahan

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of PERSEPSI PELAJAR TERHADAP PERBEZAAN KEMUDAHAN …

1 Ii PERSEPSI PELAJAR TERHADAP PERBEZAAN KEMUDAHAN PRASARANA DALAM MEMBANTU PEMBUDAYAAN SAINS DAN TEKNOLOGI PELAJAR DI KOLEJ VOKASIONAL ZON SELATAN SITI NURHAFIZAH BINTI ANUAL Tesis ini dikemukakan sebagai memenuhi sebahagian daripada syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Julai 2014 ii ABSTRAK Sains dan teknologi memainkan peranan penting dalam bidang pendidikan. Sains dan teknologi boleh menyumbang kepada perubahan dalam amalan pengajaran,inovasi sekolah, perkhidmatan dan masyarakat. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenalpasti KEMUDAHAN prasarana sains dan teknologi di kolej vokasional di Zon Selatan.

2 Objektif kajian ini adalah untuk menghuraikan PERSEPSI PELAJAR TERHADAP kepentingan sains dan teknologi, kurikulum sains dan teknologi, serta kaedah pengajaran dan pembelajaran sains dan teknologi di kolej vokasional. Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang melibatkan 520 orang PELAJAR dari enam buah kolej vokasional dalam Zon Selatan. Instrumen utama kajian yang digunakan adalah soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik melibatkan min dan sisihan piawaian. Secara keseluruhannya, PERSEPSI PELAJAR TERHADAP kepentingan sains dan teknologi, PERSEPSI PELAJAR TERHADAP kurikulum sains dan teknologi dan PERSEPSI PELAJAR TERHADAP pengajaran dan pembelajaran sains dan teknologi berada pada tahap yang tinggi.

3 Namun demikian, kajian ini menunjukkan KEMUDAHAN prasarana sains dan teknologi di kolej vokasional Zon Selatan adalah berada pada tahap yang sederhana. Keputusan kajian ini juga menunjukkan bahawa tidak terdapat PERBEZAAN KEMUDAHAN prasarana sains dan teknologi yang ketara antara kolej-kolej vokasional yang terlibat. Kajian ini diharap dapat menjadi panduan kepada pihak yang berkenaan dalam menambahbaik KEMUDAHAN prasarana sains dan teknologi ke arah mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih positif. iii ABSTRACT Science and technology play an important role in education. Science and technology can contribute to the changes in teaching practices, school innovation, and community services.

4 The purpose of this study was to identify infrastructures for science and technology in vocational colleges in the South Zone. The objectives of this study were to identify the perceptions of vocational college students of the importance of science and technology, science and technology curriculum, and teaching and learning methods and aids. This study was conduct using a survey technique involving 520 students from six vocational colleges in the South Zone. The main instrument used was a questionnaire. Data were analyzed using statistical methods involving the mean and standard deviation. Overall, students' perception of the importance of science and technology, cience and technology curriculum and students' perceptions of teaching and learning of science and technology at a high level.

5 However, this study shows the science and technology infrastructure in the South Zone vocational colleges were at the medium level. The results also showed that there were no significant differences between science and technology infrastructure and vocational colleges involved. This study is expected to guide the relevant authorities in improving the infrastructure of science and technology to create a more positive learning environment. iv KANDUNGAN BAB PERKARA MUKA SURAT PENGESAHAN STATUS TESIS PENGESAHAN PENYELIA JUDUL i ABSTRAK ii KANDUNGAN iv SENARAI RAJAH viii SENARAI JADUAL ix SENARAI LAMPIRAN x BAB 1 PENGENALAN 1 1. 1 Pendahuluan 1 1.

6 2 Latar Belakang Masalah 3 1. 3 Penyataan Masalah 5 Tujuan Kajian 6 1. 5 Objektif Kajian 6 1. 6 Persoalan Kajian 7 Hipotesis Kajian 7 Kepentingan Kajian 7 1. 9 Skop dan Limitasi Kajian 8 Kerangka Konsep 9 Definisi Istilah 10 Rumusan 13 v BAB 2 SOROTAN KAJIAN 14 Pendahuluan 14 Perkembangan Sains dan Teknologi 16 Karakteristik Sains dan Teknologi 18 Sains dan Teknologi dalam Pendidikan 19 Kepentingan Sains dan Teknologi 21 Masalah Sains dan Teknologi 24 Pemilihan Pengkhususan Pendidikan Vokasional Mengikut Jantina 25 Hubungan Etnik Dalam Sistem Pendidikan Di Malaysia 28 Sikap PELAJAR TERHADAP Mata Pelajaran Sains dan Teknologi 29 Prasarana Pendidikan Sains dan Teknologi 32 Peralatan Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM)

7 33 Ruang-ruang 36 Bahan Rujukan dan Ilmiah 38 Ketaksamaan Peluang Pendidikan di Malaysia 45 Aspek Pembudayaan Penggunaan Sains Dan Teknologi 46 KEMUDAHAN dan Alatan Teknologi di Sekolah Bandar dan Luar Bandar 48 Peranan Sains dan Teknologi dalam Pembangunan PELAJAR 48 Transformasi Pendidikan Vokasional 50 Objektif Kolej Vokasional 52 Konsep Kurikulum 53 Peruntukan Kewangan Bagi Transformasi Pendidikan Teknikal dan Vokasional 56 Rumusan 58 vi BAB 3 METODOLOGI KAJIAN 59 Pendahuluan 59 Rekabentuk Kajian 59 Populasi dan Persampelan kajian 60 Instrumentasi Kajian 62 Kebolehpercayaan Kajian 64 Prosedur Kajian 65 Analisis Data 68 Penganalisisan Data 69 Statistik Diskriptif 70 Rumusan 70 BAB 4 ANALISIS DATA 71 Pendahuluan 71 Prosedur Menganalisis Data 72 Data Demografi Responden 74 Jantina 74 Bangsa 75 Kursus 76 Analisa TERHADAP Pembudayaan Sains dan Teknologi 77 Kepentingan Sains dan Teknologi 78 Kurikulum Sains dan Teknologi di Sekolah 81 Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Teknologi di Sekolah 83 KEMUDAHAN Prasarana yang Disediakan bagi Mata Pelajaran Sains dan Teknologi yang Terdapat di Sekolah 87 KEMUDAHAN Prasarana yang Disediakan di Setiap Kolej Vokasional Zon

8 Selatan 90 Rumusan 93 vii BAB 5 PERBINCANGAN, CADANGAN DAN RUMUSAN 94 Pendahuluan 94 Perbincangan Dapatan Kajian 94 Maklumat Demografi Responden 95 PERSEPSI PELAJAR Kepentingan Sains dan Teknologi 96 PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Kurikulum Sains dan Teknologi di Sekolah 97 Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Teknologi di Sekolah 98 KEMUDAHAN Prasarana yang Disediakan bagi Mata Pelajaran Sains dan Teknologi yang Terdapat di Kolej Vokasional Zon Selatan 99 PERBEZAAN KEMUDAHAN Prasarana yang Disediakan di Setiap Kolej Vokasional Zon Selatan 101 Cadangan Kajian 102 Cadangan untuk Kementerian Pendidikan Malaysia 103 Cadangan untuk Guru Kolej Vokasional 104 Cadangan untuk Kajian

9 Selanjutnya 104 Rumusan 105 RUJUKAN LAMPIRAN viii SENARAI RAJAH Rajah : Kerangka Konsep Kajian 9 Rajah : Domain Jati Diri yang Terkandung Dalam Konsep Kurikulum Kolej Vokasional 51 Rajah : Carta Alir Proses Pengumpulan Data 60 ix SENARAI JADUAL Jadual : Senarai Kursus yang Ditawarkan di Kolej Vokasional 53 Jadual : Taburan Populasi dan Sampel PELAJAR Kolej Vokasional 61 Jadual : Pecahan Bahagian Soal Selidik 63 Jadual : Tahap Persetujuan Responden 63 Jadual : Alpha Cronbach bagi Setiap Konstruk 64 Jadual : Jadual Tahap Kecenderungan Min 68 Jadual : Pecahan Bahagian Analisis Data 69 Jadual : Jumlah Taburan Responden Mengikut Lokasi 72 Jadual : Penganalisisan Data dan Jenis-jenis Analisis 73 Jadual : Jadual Tahap Kecenderungan Min 73 Jadual : Bilangan Responden Mengikut Kawasan Kajian 74 Jadual : Bilangan Responden Mengikut Bangsa 75 Jadual : Bilangan Responden Mengikut Kursus 76 Jadual : Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Kepentingan Sains dan Teknologi 78 Jadual : Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Kepentingan Sains dan Teknologi Mengikut Kursus 80 Jadual : Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Kurikulum Sains dan Teknologi 81 Jadual.

10 Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Kurikulum Sains dan Teknologi Mengikut Kursus 83 Jadual : Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Teknologi 84 x Jadual : Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR TERHADAP Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Teknologi Mengikut Kursus 86 Jadual : Skor Min dan Sisihan Piawai bagi PERSEPSI PELAJAR Mengenai KEMUDAHAN Prasarana bagi Mata Pelajaran Sains dan Teknologi 88 Jadual : Ujian Normaliti Data 91 Jadual : Ujian Statistik Friedman KEMUDAHAN Prasarana yang Disediakan di Setiap Kolej Vokasional Zon Selatan 92 Jadual : Dapatan Kajian bagi Keseluruhan Persoalan Kajian 93 xi SENARAI LAMPIRAN LAMPIRAN A : Soal Selidik LAMPIRAN B : Jadual Krejie, RV dan Morgan LAMPIRAN C1 : Data Analisis SPSS LAMPIRAN C2 : Data Analisis Alpha Cronbach LAMPIRAN D1 : Carta Gantt Projek Sarjana 1 LAMPIRAN D2 : Carta Gantt Projek Sarjana 2 LAMPIRAN E : Surat Kebenaran Untuk Mendapatkan Kebenaran Maklumat Kajian Akademik BAB 1 PENGENALAN Pendahuluan Dalam era ini, sains dan teknologi telah bertukar menjadi salah satu keperluan yang tidak dapat dielakkan daripada manusia.


Related search queries