Example: air traffic controller

FAIL MEJA Ketua Jabatan - akmal.gov.my

FAIL MEJA Ketua Jabatan Nama Jawatan : Penolong Kanan Pengarah Kastam II Tarikh Kuatkuasa: Mei 2009 OBJEKTIF AKMAL 1. Meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan anggota-angota Jabatan dalam bidang perkastaman, serta memupuk nilai-nilai murni dan sikap positif yang dapat menjamin keberkesanan dan profesionalisma operasi Jabatan Kastam Diraja Malaysia berdasarkan konsep latihan yang bersepadu dan berterusan; 2. Melaksanakan semua program latihan yang telah dirancang dan juga ad hoc sama ada secara konvensional, maya atau elektronik dan menilai keberkesanan program latihan AKMAL secara berterusan; 3. Mengekal dan mempertingkatkan AKMAL sebagai pusat latihan Kastam bertaraf antarabangsa melalui program latihan secara kerjasama dengan WCO, Kastam luar negara, agensi kerajaan dan swasta, melalui program kerjasama bestari yang melibatkan peserta kursus luar negara dan peserta dalam negara; 4.

2.1 OBJEKTIF AKMAL 1. Meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan anggota-angota Jabatan dalam bidang perkastaman, serta memupuk nilai-nilai

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of FAIL MEJA Ketua Jabatan - akmal.gov.my

1 FAIL MEJA Ketua Jabatan Nama Jawatan : Penolong Kanan Pengarah Kastam II Tarikh Kuatkuasa: Mei 2009 OBJEKTIF AKMAL 1. Meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan anggota-angota Jabatan dalam bidang perkastaman, serta memupuk nilai-nilai murni dan sikap positif yang dapat menjamin keberkesanan dan profesionalisma operasi Jabatan Kastam Diraja Malaysia berdasarkan konsep latihan yang bersepadu dan berterusan; 2. Melaksanakan semua program latihan yang telah dirancang dan juga ad hoc sama ada secara konvensional, maya atau elektronik dan menilai keberkesanan program latihan AKMAL secara berterusan; 3. Mengekal dan mempertingkatkan AKMAL sebagai pusat latihan Kastam bertaraf antarabangsa melalui program latihan secara kerjasama dengan WCO, Kastam luar negara, agensi kerajaan dan swasta, melalui program kerjasama bestari yang melibatkan peserta kursus luar negara dan peserta dalam negara; 4.

2 Mempastikan fungsi Research and Development (R & D) AKMAL dapat berjalan dengan berkesan melalui perkhidmatan pusat sumber yang berkualiti, pembangunan modul baru dan up to date, kajian keperluan latihan TNA/TNI, perancangan program latihan yang teratur, kaedah perlaksanaan latihan yang efektif, kajian keberkesanan kursus, kajian ilmiah pensyarah dan penerbitan bahan-bahan bercetak; 5. Mempastikan AKMAL dapat memberikan perkhidmatan latihan terbaik, kemudahan latihan dan peralatan yang mencukupi, persekitaran yang kondusif, layanan yang mesra, adil dan saksama kepada semua pelanggan. OBJEKTIF Jabatan PENGAJIAN 1. Memberi pengetahuan dan kefahaman kepada anggota-anggota Jabatan mengenai perundangan Kastam , bidang kuasa dan prosedur kerja yang berkaitan dengannya supaya mereka dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka dengan betul dan berkesan.

3 2. Meningkat dan memperkukuhkan disiplin dan jatidiri anggota-anggota Jabatan untuk memastikan mereka berintegriti tinggi dan dapat berkhidmat dengan jujur, cekap dan cemerlang. 3. Merancang dan melaksanakan program-program latihan perkastaman yang memenuhi aspirasi stakeholder dan menepati keperluan latihan semasa. 4. Membuat penyelidikan dalam bidang tertentu dalam usaha untuk meningkatkan kompetensi pensyarah dan juga untuk memartabatkan AKMAL sebagai sebuah intitusi latihan yang bertaraf antarabangsa. Timbalan Pengarah Jab. Penyelidikan & Pembangunan Timbalan Pengarah Jab. Teknologi Informasi & Komunikasi Pusat Sumber BAV Maklumat LatihanPengurusan LatihanPengarah AKMAL Kecemerlangan Pengurusan, Kepimpinan & Kerohanian Pengurusan Kebudayaan, Istiadat & Jati Diri Pengurusan Kualiti Program BerkembarKerjasama SwastaKerjasama AntarabangsaPentadbiran & LiaisonWCO e-LearningBahasa & Komunikasi Kemahiran Timbalan Pengarah Jab.

4 Teknikal & Kemahiran Timbalan Pengarah Jabatan Sahsiah & Kepimpinan Timbalan Pengarah Jabatan Pengajian Luar Timbalan Pengarah Jab. Hal Ehwal Pelajar Timbalan Pengarah Jab. Pendaftar Timbalan Pengarah Jab. Pengajian AsasPengurusan DomestikKebajikan PelajarPengurusan Sumber ManusiaPengurusan LogistikPentadbiran Am Perakaunan & Auditan Taksiran & Penjenisan Siasatan & Pendakwaan Kewangan Perolehan Pembangunan Profesional Pembangunan Operasi Pembangunan Sokongan P gurusan Perolehan Kokurikulum Tangkas PIAGAM PELANGGAN AKMAL Kami anggota Akademi Kastam Diraja Malaysia dengan penuh iltizam menyempurnakan tugas yang dipertanggungjawabkan. Piagam Pelanggan tentang perkhidmatan utama dijadikan asas panduan kepada pegawai bagi memastikan perkhidmatan yang diberi memenuhi kehendak dan jangkaharap pelanggan.

5 Piagam Pelanggan bagi setiap perkhidmatan utama telah disedia dan dipamerkan di tempat yang mudah dikihat di AKMAL Induk dan cawangan. Dalam melaksanakan program latihan berkualiti kepada anggota Jabatan dan orang awam yang komited dan memerlukan latihan, ke arah membangunkan perkhidmatan yang profesional. Kami mengiktirafkan hak-hak klien kami seperti berikut: 1. Mendapat latihan yang mencapai objektif kursus pada tahap minimum 85%; 2. Mendapat kemudahan latihan dan peralatan yang mencukupi serta penginapan yang selesa pada skor purata minimum 3 dari skala 1 hingga 4; 3. Mendapat bekalan makanan dan minuman yang bersih, berkhasiat dan bermutu pada skor purata minimum 3 dari skala 1 hingga 4; dan, 4. Mendapat perkhidmatan pensyarah/jurulatih yang kompeten iaitu mencapai skor purata minimum dari skala 1 hingga 4.

6 SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN DENGAN PEGAWAI LAIN Bahagian/Unit : Jawatan : Pensyarah (Gred W48) Tugas Pegawai Atasan Yang Ada Hubungan Tugas dan Tanggungjawab Kuasa Yang Di beri Tugas Pegawai Lain Yang Ada Hubungan Ketua Jabatan Pengajian Semua perkara mengenai Jabatan Pengajian yang berkenaan Pengarah Untuk meluluskan rancangan sesi pengajaran (RSP) Pengarah Sebagai Pengerusi Panel Peperiksaan syarahan dalam bidang tugas yang ditentukan nota-nota syarahan, rujukan dan alat bantuan mengajar ke atas tajuk-tajuk yang ditentukan rancangan sesi pengajaran (RSP) 4. Menjadi ahli panel penilai dalam sesi menilai persembahan tugasan individu/ tugasan kumpulan 5. Menggubal soalan peperiksaan/ skima jawapan Pensyarah Jabatan Pengajian yang berkenaan Sebagai Ahli Panel Penilai Pengubal soalan/ skima jawapan Pengarah Kursus 1.

7 Memberi maklumat tentang jadual, tajuk dan tempat syarahan. 2. Memaklumkan jadual peperiksaan kursus berkenaan Pembantu Tadbir Am Keluarkan surat panggilan peserta Pembantu Tadbir (Kewangan) Kutipan yuran kursus Pengarah/Timb. Pengarah Merasmikan majlis pembukaan/ penutupan kursus/ seminar/ bengkel Meluluskan program Kembara/ Lawatan berobjektif Meluluskan tuntutan elaun Pensyarah Jemputan 6. Memeriksa kertas jawapan peperiksaan/ kertas tugasan individu/ kumpulan 7. Menjalankan tugas sebagai Pengarah/ Penyelaras Kursus/ Seminar/Bengkel iaitu: - Menyediakan deraf program kursus - Mencadangkan Pensyarah (dalaman dan jemputan) - Menyediakan tajuk/ objektif/ intisari syarahan untuk Pensyarah- Pensyarah - Membuat persiapan majlis perasmian - Memberi taklimat kursus - Mempastikan kehadiran peserta dalam semua aktiviti yang diprogramkan - Mengatur sesi penilaian tugasan individu/ kumpulan - Membuat tempahan Sijil daripada Jabatan R & D - Membuat persiapan majlis penilaian dan penutupan kursus - Menyediakan laporan kursus Pemeriksa kertas jawapan/ kertas tugasan 1.

8 Menilai Tatakelakuan Peserta 2. Pegawai Pengiring Lawatan Berobjektif 3. Juruacara Majlis Pembukaan/ Penutupan Kursus Jurutaip Menaip nota-nota syarahan/ surat jemputan pensyarah/ program kursus Pembantu Am Rendah 1. Membuat fotostat salinan nota yang perlu 2. Menjilid buku program kursus Pensyarah AKMAL/ Pensyarah Jemputan Memberi syarahan mengikut jadual dan tajuk yang ditetapkan Pegawai Hal Ehwal Pelajar Menjaga hal kebajikan peserta Mengatur penginapan Mengurus rawatan peserta Mempastikan kelengkapan bilik asrama Mengurus program ko-kurrikulum dan lawatan berobjektif Pengarah Meluluskan modul baru/ Modul yang dikemaskini Pengarah Semua perkara mengenai kelulusan dan bidang kajian Melantik Ketua Jabatan Memantau prestasi kerja Ketua Jabatan dan penghasilan output Jabatan Pengajian 8.

9 Merangka deraf modul kursus baru/ modul kursus yang perlu dikemaskini 9. Menjalankan tugas Kajian Pensyarah: - membuat kajian luar bagi mendapatkan bahan pengajaran - memperbaiki metodologi latihan 10. Menjalankan tugas sebagai Ketua Jabatan Pengajian - Mengurus pentadbiran am Jabatan i. pengurusan personel ii. pengurusan aset & inventori iii. kebersihan & keceriaan pejabat - Mengurus dan memantau pelaksanaan semua kursus yang diprogramkan di bawah Jabatan Pengajian yang berkenaan - Menghadiri mesyuarat yang berkait dengan pengurusan organisasi dan latihan Melawat Jabatan / Agensi lain untuk membuat kajian Ketua Jabatan Pengajian yang berkenaan Pegawai Disiplin Memberi taklimat disiplin Memantau disipiln peserta Pegawai latihan negeri dan Penyelaras program kajian di Jabatan / Agensi yang berkenaan Ketua Jabatan / Program Pengajian lain.

10 Pegawai/staff di bawah penyeliaannya Pegawai/staff lain jika perkhidmatannya diperlukan. (i) PROSES KERJA Tugas: . Memberi syarahan dalam bidang tugas yang ditentukan Proses Kerja Pegawai yang meluluskan/ di rujuk Undang-undang/ Peraturan 1. Terima buku program / jadual syarahan 2. Semak tarikh, tajuk dan tempat /bilik kuliah yang akan diadakan. 3. Semak modul dan rancangan sesi pengajaran untuk persediaan syarahan atas tajuk yang hendak disampaikan 4. Sediakan alat bantuan mengajar seperti nota-nota dan bahan rujukan 5. Hadir di bilik kuliah yang telah ditetapkan untuk memberi syarahan 6. Edarkan nota-nota syarahan sebelum/ selepas memberi syarahan 7. Adakan sesi kuiz/ latihamal, jika perlu Pengarah/ Ketua Jabatan Akta dan Perundangan subsidiari yang ditadbir oleh KDRM dan buku-buku rujukan yang berkaitan (ii) CARTA ALIRAN KERJA Memberi syarahan dalam bidang tugas yang ditentukan Terima buku program/ jadual syarahan Semak tarikh/ tajuk/ tempat Bilik Kuliah Ada pindaan sesuai Semak modul kursus dan RSP Tidak Teratur / tidak ?


Related search queries