Example: dental hygienist

MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA …

MANUAL PROSEDUR . PENSIJILAN HALAL MALAYSIA (SEMAKAN KETIGA) 2014. buku 2 jakim (bm)- x da 1 11/21/15 12:18 PM. CETAKAN PERTAMA 2015. Jabatan Kemajuan Islam MALAYSIA Hak cipta terpelihara, tidak dibenarkan mencetak ulang semula mana- mana bahagian artikel, ilustrasi dan isi kandungan buku ini dalam apa jua bentuk dan dengan apa cara sekalipun sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman, CD atau cara lain sebelum mendapat keizinan bertulis daripada Ketua Pengarah, Jabatan Kemajuan Islam MALAYSIA , Blok D7, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62519 Putrajaya terdahulu. Diterbitkan di MALAYSIA oleh: JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM). Blok D7, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62519 Putrajaya Tel: 03-8892 5000 Fax : 03-83925001.

dan tepat untuk disesuaikan dengan beberapa perubahan yang berlaku terutamanya pembahagian semula kategori SME sebagaimana yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri. Matlamat utama semakan ini dibuat ialah untuk memantapkan sistem Pensijilan Halal Malaysia, melalui penambahbaikan terhadap keperluan dan prosedur Pensijilan Halal Malaysia.

Tags:

  Prosedur, Dan prosedur

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA …

1 MANUAL PROSEDUR . PENSIJILAN HALAL MALAYSIA (SEMAKAN KETIGA) 2014. buku 2 jakim (bm)- x da 1 11/21/15 12:18 PM. CETAKAN PERTAMA 2015. Jabatan Kemajuan Islam MALAYSIA Hak cipta terpelihara, tidak dibenarkan mencetak ulang semula mana- mana bahagian artikel, ilustrasi dan isi kandungan buku ini dalam apa jua bentuk dan dengan apa cara sekalipun sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman, CD atau cara lain sebelum mendapat keizinan bertulis daripada Ketua Pengarah, Jabatan Kemajuan Islam MALAYSIA , Blok D7, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62519 Putrajaya terdahulu. Diterbitkan di MALAYSIA oleh: JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM). Blok D7, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62519 Putrajaya Tel: 03-8892 5000 Fax : 03-83925001.

2 Konsep dan Reka Bentuk oleh: FIRDAUS PRESS. No. 28, Jalan PBS 14/4. Taman Perindustrian Bukit Serdang 43300, Seri Kembangan, Selangor Tel : 03 8940 5595 Faks : 03 8940 5595. Emel : buku 2 jakim (bm)- x da 2 11/21/15 12:18 PM. KANDUNGAN. 1. Skop 9. 2. Takrifan 10. 3. Skim PENSIJILAN 15. 4. Syarat-syarat PENSIJILAN 16. 5. Keperluan Umum PENSIJILAN 19. 6. Keperluan Khusus PENSIJILAN Mengikut Skim 26. 7. PROSEDUR Permohonan Mengikut Skim 47. 8. Fi PENSIJILAN 49. 9. PROSEDUR Pengauditan 50. 10. Pemantauan dan Penguatkuasaan 52. 11. Sijil Pengesahan HALAL MALAYSIA dan Logo HALAL MALAYSIA 61. 12. Tanggungjawab Pemegang Sijil Pengesahan HALAL MALAYSIA 64. 13. Panel Pengesahan HALAL MALAYSIA 65. 14. Lampiran 67. buku 2 jakim (bm)- x da 3 11/21/15 12:18 PM. buku 2 jakim (bm)- x da 4 11/21/15 12:18 PM.

3 Kata-kata Aluan Ketua Pengarah Kata-kata Aluan Jabatan Kemajuan Islam MALAYSIA Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam MALAYSIA Assalamualaikum dan selamat sejahtera Assalamualaikum dan selamat sejahtera Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan ke hadrat Allah kerana dengan izin dan petunjukNya MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL A lhamdulillah setinggi-tinggi MALAYSIA kerana dengan kesyukuran (Semakan Ketiga) kita panjatkan 2014 (MPPHM ke hadrat 2014) dapat dan petunjukNya MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA Allahdengan diterbitkan (Semakan Ketiga) 2014 (MPPHM 2014) dapat diterbitkan dengan jayanya. Semakan semula yang dilakukan ke atas MPPHM 2014 adalah tindakan yang wajaryang Semakan semula dan tepat untuk ke dilakukan disesuaikan atas MPPHM dengan2014.

4 Beberapa adalahperubahan tindakanyangyangberlaku wajar terutamanya pembahagian semula kategori SME sebagaimana dan tepat untuk disesuaikan dengan beberapa perubahan yang berlaku terutamanya yang telah diumumkan oleh YAB Perdana Menteri. pembahagian semula kategori SME sebagaimana yang telah diumumkan oleh YAB. Perdana Menteri. Matlamat utama semakan ini dibuat ialah untuk memantapkan sistem PENSIJILAN HALAL MALAYSIA , melalui penambahbaikan terhadap keperluan dan PROSEDUR Matlamat utama semakan ini dibuat ialah untuk memantapkan sistem PENSIJILAN PENSIJILAN HALAL MALAYSIA . Di antara penambahbaikan yang dilaksanakan dalam HALAL MALAYSIA , melalui penambahbaikan terhadap keperluan dan PROSEDUR semakan kali ini ialah penekanan yang diberikan kepada aspek pemantapan PENSIJILAN HALAL sistem MALAYSIA .

5 PengurusanDi HALAL antara penambahbaikan dalaman syarikat dengan yang dilaksanakan menetapkan dalam aspek sistem semakan kalikawalan ini ialahhalal penekanan Selaindiberikan kepadajuga itu, penekanan aspek pemantapan diberikan terhadapsistem aspek pengurusan HALAL dalaman peningkatan syarikat dengan kompetensi menetapkan individu-individu yangaspek sistem terlibat dalam kawalan HALAL pemantauan dalaman. Selain itu, penekanan HALAL secara juga diberikan dalaman di syarikat terhadaplatihan melalui penetapan aspek yangpeningkatan berterusan. Melalui penekanan kompetensi individu-individu yang yang diberikan terlibat dalam terhadap dua aspek pemantauan halalinisecara diharap sistem dalaman pengurusan HALAL MALAYSIA akan lebih mantap. di syarikat melalui penetapan latihan yang berterusan.

6 Melalui penekanan yang diberikan terhadap dua aspek ini diharap sistem pengurusan HALAL MALAYSIA akan lebih 2014 ini dibangunkan dengan penglibatan semua pihak yang berkepentingan terutamanya Jabatan-jabatan Agama Islam Negeri (JAIN). yang bersama JAKIM selaku pihak berkuasa berwibawa bagi pengeluaran MPPHM 2014 ini dibangunkan dengan penglibatan semua pihak yang sijil pengesahan HALAL di MALAYSIA . Selain itu, pandangan dan nasihat daripada berkepentingan terutamanya Jabatan-jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) yang pihak-pihak lain yang berkepentingan juga diperolehi khususnya melalui bersama JAKIM selakuada pihak forum sedia seperti berkuasa berwibawa Penasihat Mesyuarat Jawatankuasa bagi pengeluaran sijil PENSIJILAN HALAL pengesahan MALAYSIA HALAL di MALAYSIA .

7 Selain yang dianggotai olehitu, pandangan persatuan dan industri dannasihat daripada juga persatuan pihak- pengguna pihak lain yang berkepentingan selain beberapa agensi juga diperolehi yang melalui forum sedia ada seperti Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat PENSIJILAN HALAL MALAYSIA yang dianggotai oleh persatuan industri dan juga persatuan pengguna selain beberapa agensi yang berkaitan. Saya berharap dengan penerbitan MPPHM 2014 dapat memantapkan lagi sistem PENSIJILAN HALAL MALAYSIA sekaligus dapat membantu industri memahami dengan buku 2 jakim (bm)- x da 5 11/21/15 12:18 PM. Saya berharap dengan penerbitan MPPHM 2014 dapat memantapkan lagi sistem PENSIJILAN HALAL MALAYSIA sekaligus dapat membantu industri memahami dengan lebih jelas keperluan dan PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA yang dilaksanakan oleh JAKIM dan JAIN.

8 Akhir kata, saya mengucapkan tahniah kepada Bahagian Hab HALAL dengan kerjasama Unit HALAL Jabatan Agama Islam Negeri serta pihak-pihak lain yang terlibat di atas kejayaan menerbitkan MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA (Semakan Ketiga) 2014. Sekian (DATO' HJ. OTHMAN BIN MUSTAPHA). buku 2 jakim (bm)- x da 6 11/21/15 12:18 PM. JABATAN KEMAJUAN. JABATAN KEMAJUAN ISLAM ISLAM MALAYSIA . MALAYSIA . BAHAGIAN. BAHAGIAN HAB. HAB HALAL HALAL .. PEKELILING. PEKELILING PENSIJILAN . PENSIJILAN HALAL MALAYSIA BILANGAN 22. PEKELILING PENSIJILAN HALALHALAL. MALAYSIA MALAYSIA . BILANGAN 2 BILANGAN. TAHUN 2014. TAHUN. TAHUN 2014 2014.. PELAKSANAAN MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL . PELAKSANAAN. MALAYSIA (SEMAKAN. PELAKSANAAN MANUAL MANUAL . PROSEDUR PROSEDUR . KETIGA). PENSIJILAN 2014 MALAYSIA .

9 HALAL . PENSIJILAN HALAL MALAYSIA . (SEMAKAN KETIGA) 2014. (SEMAKAN KETIGA) 2014. TUJUAN. TUJUAN ini bertujuan untuk memaklumkan mengenai tarikh berkuatkuasa Pekeliling TUJUAN. MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA (Semakan Ketiga) 2014 (MPPHM. 2014) bagi ini Pekeliling PENSIJILAN bertujuanHalaluntukMalaysia oleh Jabatan memaklumkan Kemajuan mengenai tarikh lslam MALAYSIA berkuatkuasa (JAKIM). Pekelilingdan inisemua Jabatan bertujuan Agama untuk memaklumkan lslam Negeri mengenai MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA (Semakan Ketiga) 2014 (MPPHM (JAIN). tarikh berkuatkuasa MANUAL PROSEDUR 2014) PENSIJILAN HALAL bagi PENSIJILAN HalalMalaysia MALAYSIA (Semakan Ketiga) 2014. oleh Jabatan (MPPHM. Kemajuan 2014) MALAYSIA lslam bagi LATARBELAKANG. (JAKIM) dan semua Jabatan Agama lslam Negeri (JAIN).

10 PENSIJILAN HALAL MALAYSIA oleh Jabatan Kemajuan lslam MALAYSIA (JAKIM) dan 2. semua MANUAL PROSEDUR PENSIJILAN HALAL MALAYSIA (MPPHM) merupakan Jabatan Agama lslam Negeri (JAIN). dokumen rujukan dalam PENSIJILAN HALAL yang digunakan bersama-sama LATAR dengan BELAKANG. Standard HALAL MALAYSIA . Selain daripada menjelaskan tentang LATARBELAKANG. syarat dan keperluan PENSIJILAN , MPPHM juga mengandungi keterangan 2. tentang MANUAL prosedurProsedurpermohonan PENSIJILAN sijil HALAL MALAYSIA HALAL , (MPPHM) kadar proses PENSIJILAN , merupakan fi dan dokumen 2. rujukan sebagainya. MANUAL dalam PROSEDUR PENSIJILAN PENSIJILAN HALAL yang HALAL MALAYSIA (MPPHM) digunakan merupakan bersama-sama dokumen dengan 3. MPPHM. rujukanStandard dalam HALAL mula MALAYSIA . diterbitkan PENSIJILAN HALAL yang Selain pada daripada tahun digunakan 2005 menjelaskan dan semakan bersama-sama dengan tentang kedua Standardsyarat telah dibuat dan HALAL keperluan padapensijilan, MALAYSIA .


Related search queries