Example: confidence

ARTA A PROSES KERJA PENGAMBILAN - Portal …

ARTA A PROSES KERJA PENGAMBILAN CARTA ALIR DAN PROSES PERMOHONAN PRA INDONESIA AGENSI CARTA ALIRAN PROSES KERJA jabatan tenaga KERJA semenanjung malaysia (JTKSM) 1. Majikan yang hendak menggaji PRA Indonesia perlu berurusan dengan Agensi Pekerjaan berdaftar dengan JIM yang diperakukan oleh JTKSM sebagai agensi yang boleh membekalkan PRA Indonesia. 2. PROSES permohonan : a. Kontrak Pekerjaan perlu mematuhi perlaksanaaan Pindaan MoU 2011 dan Undang-Undang Perburuhan. b. Rekod Majikan Tiada rekod kes di JTKSM. c. Rekod Agensi Pekerjaan. 3. Surat Perakuan : a. Permohonan majikan disyor atau sebaliknya oleh JTKSM.

arta a proses kerja pengambilan carta alir dan proses permohonan pra indonesia agensi carta aliran proses kerja jabatan tenaga kerja semenanjung malaysia (jtksm) 1. majikan yang hendak menggaji p

Tags:

  Malaysia, Kerja, Tenaga, Jabatan, Semenanjung, Kerja jabatan tenaga kerja semenanjung malaysia

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of ARTA A PROSES KERJA PENGAMBILAN - Portal …

1 ARTA A PROSES KERJA PENGAMBILAN CARTA ALIR DAN PROSES PERMOHONAN PRA INDONESIA AGENSI CARTA ALIRAN PROSES KERJA jabatan tenaga KERJA semenanjung malaysia (JTKSM) 1. Majikan yang hendak menggaji PRA Indonesia perlu berurusan dengan Agensi Pekerjaan berdaftar dengan JIM yang diperakukan oleh JTKSM sebagai agensi yang boleh membekalkan PRA Indonesia. 2. PROSES permohonan : a. Kontrak Pekerjaan perlu mematuhi perlaksanaaan Pindaan MoU 2011 dan Undang-Undang Perburuhan. b. Rekod Majikan Tiada rekod kes di JTKSM. c. Rekod Agensi Pekerjaan. 3. Surat Perakuan : a. Permohonan majikan disyor atau sebaliknya oleh JTKSM.

2 B. Surat perakuan diserahkan kepada JIM dan salinan kepada Agensi Pekerjaan dan Majikan. jabatan IMIGRESEN malaysia (JIM) 4. Senarai borang dan dokumen sokongan yang perlu dikemukakan di JIM semasa permohonan PL(KS) PRA Indonesia : i. Borang Permohonan PRA ii. Borang iii. Personal Bond iv. 1 Salinan Kontrak Pekerjaan yang disahkan oleh JTKSM v. Surat Perakuan daripada JTKSM bagi majikan yang hendak menggaji PRA vi. Salinan Sijil Kemahiran Kompetansi (Skills Competence Certificate) PRA yang dikeluarkan oleh Badan Nasional Sertifikasi Profesi Indonesia (BNSP).

3 Salinan ini perlu disahkan oleh Kedutaan malaysia di Indonesia vii. Salinan Aku Janji Agensi Pekerjaan sebagai agensi berdaftar dengan JIM yang diperakukan oleh JTKSM untuk membekal PRA Indonesia viii. Laporan Perubatan PRA dari Indonesia ix. Salinan kad pengenalan majikan x. Salinan passport PRA xi. Bukti pendapatan tetap majikan xii. Sijil kahwin majikan KEDUTAAN malaysia DI INDONESIA 5. Agensi Pekerjaan perlu mengemukakan Sijil Kemahiran asal PRA, surat kelulusan VDR dan resit bayaran levi untuk mendapatkan visa di Kedutaan malaysia . jabatan IMIGRESEN malaysia (JIM) 6.

4 Pemeriksaan kesihatan di klinik yang berdaftar dengan FOMEMA dalam tempoh 30 hari dari tarikh ketibaan PRA di malaysia . 7. Semasa endosmen PL(KS) PRA, Surat Kebenaran Bekerja (Kartu tenaga KERJA Luar Negeri (KTKLN) PRA perlu dikemukakan bersama dengan passport asal PRA setelah keputusan pemeriksaan kesihatan di FOMEMA diperolehi. MAJIKAN/ AGENSI PEKERJAAN Pejabat tenaga KERJA terima permohonan perakuan bagi majikan yang hendak menggaji PRA Indonesia Semak TIDAK LENGKAP PROSES permohonan Pengeluaran Surat Perakuan Kaunter Unit PRA terima permohonan PL(KS) PRA daripada Agensi Pekerjaan/Majikan Semak TIDAK LENGKAP Pengeluaran Akaun Penerimaan PROSES Kemasukan Data Semak Tolak Surat Tolak Rayuan Lulus Surat kelulusan VDR Bayaran Resit Ambil Visa PROSES PENGAMBILAN di Indonesia PRA masuk FOMEMA Endos PL(KS) KEPUTUSAN Memo Periksa Keluar (COM) Penghantaran pulang PRA ke negara asal SELESAI LULUS GAGAL)


Related search queries