Example: stock market

Statistik Utama Tenaga Buruh di Malaysia, Februari 2021

EMBARGO: Hanya boleh diterbit atau disebarkan mulai pada jam 1200, Khamis, 8 April 2021 JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA SIARAN AKHBARSTATISTIK Utama Tenaga Buruh DI MALAYSIA, Februari 2021 PENEMUAN Utama Februari 2021 menyaksikan bilangan penduduk bekerja meningkat peratus atau bersamaan ribu orang kepada juta orang (Januari 2021 : juta orang). Nisbah guna Tenaga kepada penduduk yang menunjukkan kemampuan ekonomi untuk mewujudkan guna Tenaga kekal pada peratus pada Februari 2021. Mengikut sektor ekonomi, perbandingan bulan ke bulan, bilangan penduduk bekerja dalam sektor Perkhidmatan kekal dalam trend meningkat terutamanya dalam aktiviti Perdagangan borong Pendidikan dan Kesihatan kemanusiaan & kerja sosial.

Carta 2: Penduduk bekerja mengikut taraf pekerjaan, Januari dan Februari 2021€ Berbanding bulan sebelumnya, bilangan penduduk bekerja yang tidak bekerja buat sementara waktu pada Februari 2021 berkurang kepada 150.8 ribu orang (Januari 2021: 158.9 ribu orang). Pada bulan tersebut, kebanyakan aktiviti perniagaan

Tags:

  Waktu, Bekerja

Information

Domain:

Source:

Link to this page:

Please notify us if you found a problem with this document:

Other abuse

Transcription of Statistik Utama Tenaga Buruh di Malaysia, Februari 2021

1 EMBARGO: Hanya boleh diterbit atau disebarkan mulai pada jam 1200, Khamis, 8 April 2021 JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA SIARAN AKHBARSTATISTIK Utama Tenaga Buruh DI MALAYSIA, Februari 2021 PENEMUAN Utama Februari 2021 menyaksikan bilangan penduduk bekerja meningkat peratus atau bersamaan ribu orang kepada juta orang (Januari 2021 : juta orang). Nisbah guna Tenaga kepada penduduk yang menunjukkan kemampuan ekonomi untuk mewujudkan guna Tenaga kekal pada peratus pada Februari 2021. Mengikut sektor ekonomi, perbandingan bulan ke bulan, bilangan penduduk bekerja dalam sektor Perkhidmatan kekal dalam trend meningkat terutamanya dalam aktiviti Perdagangan borong Pendidikan dan Kesihatan kemanusiaan & kerja sosial.

2 Penduduk bekerja dalam sektor Pembuatan dan Pembinaan terus mencatatkan pertumbuhan positif manakala sektor Pertanian dan Perlombongan & Pengkuarian merekodkan pengurangan dalam bilangan penduduk pekerja yang merangkumi komposisi terbesar guna Tenaga iaitu sebanyak peratus meningkat peratus (+ ribu orang) kepada juta orang (Januari 2021: juta orang). Begitu juga dengan penduduk bekerja sendiri yang meliputi peratus, bertambah kepada juta orang pada Februari 2021 (Januari 2021: juta orang).Kadar pengangguran jatuh mata peratus kepada peratus pada Februari 2021 berbanding bulan Januari 2021.

3 Bilangan penggangur berkurang sebanyak peratus atau ribu orang kepada ribu orang (Januari 2021: ribu orang).Pada bulan tersebut, bilangan Tenaga Buruh meningkat atau ribu orang kepada juta orang (Januari 2021: juta orang). Kadar penyertaan Tenaga Buruh (KPTB) pada bulan tersebut kekal pada di luar Tenaga Buruh pada Februari 2021 mencatatkan pertambahan sebanyak ribu orang kepada juta orang berbanding bulan sebelumnya. Komposisi terbesar luar Tenaga Buruh adalah disebabkan oleh kerja rumah/ tanggungjawab keluarga dengan sumbangan sebanyak peratus atau juta orang dan diikuti oleh bersekolah /latihan dengan peratus atau juta pelanjutan PKP dan sekatan perjalanan antara negeri yang berterusan, situasi negara beransur pulih sejak awal Mac 2021 di mana enam buah negeri telah memasuki fasa PKP Pemulihan (PKPP) sementara itu, empat buah negeri lagi telah beralih ke PKP Bersyarat (PKPB).

4 Sektor pendidikan pra-rendah dan rendah mula dibuka semula secara berperingkat yang memberi manfaat kepada aktiviti berkaitan sekolah terutamanya perkhidmatan bas sekolah, kantin sekolah serta kedai alat tulis dan buku. Secara keseluruhannya, dengan pemulihan ekonomi yang berterusan dan kesan positif kepada prestasi pasaran Buruh , dijangkakan permintaan Buruh akan terus berkembang secara marginal dan penawaran Buruh akan kekal kompetitif. Tenaga Buruh MENINGKAT SEDIKIT PADA Februari SELARI DENGAN PETUNJUK EKONOMI YANG SEMAKIN BAIKP rospek ekonomi Malaysia diramalkan optimis sejajar dengan pelaksanaan program vaksinasi COVID-19.

5 Siaran terkini Indeks Pelopor bagi Januari 2021 mencatatkan peningkatan tahun ke tahun sebanyak peratus. Oleh itu, pasaran Buruh terus menunjukkan pemulihan dengan petunjuk ekonomi yang semakin baik. Walaupun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah dilanjutkan sehingga 18 Februari 2021 di semua negeri kecuali Sarawak, tiga aktiviti perniagaan dibenarkan untuk beroperasi iaitu pasar malam, kedai gunting rambut dan kedai cuci kereta dengan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat. Pada 10 Februari 2021, lebih banyak sektor peruncitan dibenarkan beroperasi termasuk kedai pakaian, fesyen & aksesori, kedai kasut serta peralatan dan perkhidmatan fotografi untuk memastikan kemampanan ekonomi terutamanya dalam kalangan perniagaan kecil.

6 Seterusnya, lebih banyak aktiviti sukan dan kecergasan dibenarkan beroperasi termasuk aktiviti gim, golf, sukan permotoran, tenis dan badminton. Selain itu, program vaksinasi fasa pertama yang bermula pada 24 Februari 2021 memberi sedikit kelegaan kepada perniagaan dan komuniti. Februari 2021 juga menyaksikan Tahun Baru Cina disambut secara sederhana dengan pematuhan SOP di mana hanya 15 ahli keluarga terdekat yang tinggal di daerah yang sama dibenarkan berkumpul bagi tradisi makan malam. Melihat kepada kedudukan Tenaga Buruh pada Februari 2021, ianya bertambah baik sedikit berbanding bulan sebelumnya dengan bilangan penduduk bekerja terus meningkat manakala bilangan penganggur menurun selepas merekodkan peningkatan empat bulan berturut-turut sejak Oktober 2020.

7 Pertambahan penduduk bekerja dalam tempoh itu dilihat sebahagian besarnya dalam aktiviti Kesihatan kemanusiaan & kerja sosial serta Perdagangan borong & runcit. Perbandingan tahun ke tahun, peningkatan Tenaga Buruh disebabkan oleh peningkatan bilangan penganggur manakala bilangan penduduk bekerja kekal dalam trend menurun. Selain itu, petunjuk ekonomi jangka pendek pada Februari 2021 menunjukkan eksport dan import masing-masing mencatatkan penurunan sebanyak peratus dan peratus. Sebaliknya, lebihan dagangan meningkat sebanyak peratus berbanding bulan sebelumnya. Laporan Tenaga Buruh bagi Februari 2021 memperihalkan kedudukan penawaran Tenaga Buruh yang memasuki bulan kedua belas pelbagai fasa PKP.

8 Laporan ini menghuraikan perubahan bulan ke bulan untuk mengkaji kesan langsung PKP dalam membendung penyebaran COVID-19. Pengguna dinasihatkan untuk menafsirkan Statistik bulanan dengan berhati-hati memandangkan ianya tidak dibuat pelarasan musim. Di samping itu, perubahan tahunan dari bulan yang sama pada tahun sebelumnya juga dilaporkan. Penduduk bekerja meningkat peratus kepada juta orang Februari 2021 menyaksikan bilangan penduduk bekerja meningkat peratus atau bersamaan ribu orang kepada juta orang (Januari 2021: juta orang). Sementara itu, tahun ke tahun, bilangan penduduk bekerja terus berkurangan sejak April 2020 dengan mencatatkan penurunan peratus atau bersamaan ribu orang ( Februari 2020: juta orang).

9 Mengikut sektor ekonomi, perbandingan bulan ke bulan, bilangan penduduk bekerja dalam sektor Perkhidmatan kekal dalam trend meningkat terutamanya dalam aktiviti Perdagangan borong Pendidikan dan Kesihatan kemanusiaan & kerja sosial. Manakala, guna Tenaga dalam industri berkaitan pelancongan kekal dalam trend menurun susulan langkah mengekang penularan wabak COVID-19 yang masih berterusan. Penduduk bekerja dalam sektor Pembuatan dan Pembinaan terus mencatatkan pertumbuhan positif manakala sektor Pertanian dan Perlombongan & Pengkuarian merekodkan pengurangan dalam bilangan penduduk guna Tenaga kepada penduduk yang menunjukkan kemampuan ekonomi untuk mewujudkan guna Tenaga kekal pada peratus pada Februari 2021.

10 Namun, perbandingan tahun ke tahun, nisbah ini berkurang sebanyak mata peratus berbanding peratus ( Februari 2020). [Carta 1]Carta 1: Penduduk bekerja dan nisbah guna Tenaga kepada penduduk, Januari 2018 - Februari 2021 Kategori pekerja yang merangkumi komposisi terbesar guna Tenaga iaitu sebanyak peratus meningkat peratus (+ ribu orang) kepada juta orang (Januari 2021: juta orang). Begitu juga dengan penduduk bekerja sendiri yang meliputi peratus, bertambah kepada juta orang pada Februari 2021 (Januari 2021: juta orang). Kumpulan ini sebahagian besarnya terdiri daripada penerima gaji harian yang bekerja sebagai pengusaha perniagaan kecil seperti peruncit kecil; penjaja; penjual di pasar dan gerai serta pekebun kecil.


Related search queries